Michiel Buseyne acteert mee in opera Die Zauberflöte
In De Munt in Brussel is de opera Die Zauberflöte te zien, in een regie van Romeo Castellucci. Op scène staat ook een West-Vlaming: Michiel Buseyne uit Roesbrugge-Haringe. “Ik moet als brandwondenpatiënt vooral mezelf vertolken”, vertelt Michiel.
In De Munt brengt dirigent Antonello Manacorda de onsterfelijke muziek tot leven, bijgestaan door een uiterst professionele cast, met onder meer de sopranen Sabine Devieilhe en Jodie Devos als Koninginnen van de Nacht. Regisseur Romeo Castellucci geeft het meesterwerk van Mozart een nieuwe betekenis door te graven naar de ruwe emoties en de filosofische essentie ervan. Dat doet hij onder andere door de inbreng van de verhalen van blinde dames en brandwondenpatiënten.
“Wij, de vijf blinde dames en de brandwondenpatiënten, moeten vooral onszelf vertolken, zo puur mogelijk”
Michiel Buseyne (21) raakte toen hij achttien maanden was over zijn hele lichaam verbrand door een frietketel. Nu is een van die tien amateurtoneelspelers. Samen met de bijzonder vakkundige zangtalenten, dansers, koorleden en muziekspelers vertolken de tien een radertje van het prestigieuze totaalspektakel dat ‘opera’ heet.
Hoe ben jij bij dit project gekomen?
“Het brandwondencentrum van Gent attendeerde mij erop dat De Munt op zoek was naar mensen.”
In West-Vlaanderen kennen we jou vooral als singer-songwriter. Is opera niet vreemd, voor een performer van eerder populaire muziek?
“Eigenlijk heb ik er altijd al van gedroomd om een keer van een operavoorstelling deel te mogen uitmaken. En toen kwam deze kans. In De Munt van Brussel dan nog! Opera is mij trouwens wel bekend. In de opera van Rijsel woonde ik al een paar voorstellingen bij. En dankzij mijn zangleerkracht Benny Baerends ben ik met het klassieke oeuvre vertrouwd.”
Welke rol neem jij op jou?
“Eigenlijk hebben wij geen rol. Wij, de vijf blinde dames en de brandwondenpatiënten, moeten vooral onszelf vertolken, zo puur mogelijk. Wij zijn onze verhalen. Wij vertellen over wat ons overkomen is, over onze littekens, onze belemmeringen en hoe we daarmee omgaan. Romeo Castellucci wil dat wij onze emoties zo eerlijk mogelijk op het publiek overbrengen. Ons verhaal werd in onderling overleg door Claudia Castellucci en dramaturge Piersandra Di Matteo in een Engelstalige toneeltekst vastgezet.”
Hoe verliep die samenwerking?
“Intens, maar met het allergrootste respect voor ons en onze verhalen. Werkelijk alles was bespreekbaar en tijdens de repetities was er zeer veel aandacht voor onze gevoelens. Iedereen hielp elkaar.”
Hoe valt deze ervaring mee?
“Ik geniet vooral van wat ik doe. Dat is zo fantastisch aan kunst en muziek, dat je ervan kan genieten. Natuurlijk heb ik wel enkele keren een krop in de keel gekregen, want onze verhalen blijven heftig. Maar ik beleef de podiumervaring voornamelijk als een grandioos en verrijkend levensavontuur.”
(Nele De Deyne)
Die Zauberflöte h2>
Die Zauberflöte ofte De Toverfluit is een van Mozarts meest bekende en uitgevoerde werken. De allereerste première vond plaats op 30 september 1791, op een bloederig moment tijdens de Franse revolutie. Twee maanden later overleed de beroemde componist. Sindsdien is het aantal opvoeringen bijna ontelbaar. Ook nu nog blijven toeschouwers gefascineerd door de lotgevallen en melodieën van de Koningin van de Nacht, Papageno en het beproefde paar Tamino en Pamina. p>
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier