Een Oostendse delegatie met burgemeester Vande Lanotte trekt op donderdag 30 augustus naar Ramsgate om te horen hoe het nu staat met het ferrydossier. Volgens de burgemeester is Oostende klaar om de ferry te ontvangen, maar wordt nog gediscussieerd aan de andere kant van het Kanaal.
Burgemeester Johan Vande Lanotte stelde een nieuwe ferryverbinding Oostende-Ramsgate in het vooruitzicht op een debat één jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober vorig jaar. Hij noemde 1 maart als startdatum, maar intussen zijn we een half jaar verder. “Seaborne Freight heeft de financiering rond en wij zijn klaar om te starten, maar er is nog discussie met Ramsgate”, verklaart de burgemeester.
De discussie heeft te maken met baggerwerken in de haven van Ramsgate en wie daarvoor moet opdraaien. De vrees bestaat dat er kapers op de kust zijn, andere maatschappijen die ook vanuit Ramsgate willen varen eens de havengeul is uitgebaggerd. Bovendien is er ook politieke instabiliteit in de regio, wat de gesprekken niet echt vergemakkelijkt. “Het belangrijkste probleem is dat er nog veel wantrouwen heerst aan alle kanten”, weet burgemeester Vande Lanotte.
53 Pond
The Isle of Thanet News, een nieuwssite actief in de regio Ramsgate, wijdde op 11 augustus een artikel aan de ferry naar Oostende. Seaborne Freight wil nog dit jaar van start gaan en lanceerde de route op een website, weet de site, die verder stelt dat de maatschappij slechts een kapitaal van 53 Pond bezit. “Nochtans zegt de Oostendse major Vande Lanotte volgens de Belgische pers dat de financiering rond is”, stipt de Britse nieuwssite aan.
Volgens de Oostendse burgemeester kan de maatschappij vier schepen ter beschikking krijgen, twee grote en twee kleinere, maar ook dat wordt door de Britse nieuwssite betwijfeld. De site citeert verder Glenn Dudley van Seaborne Freight, die in het laatste kwartaal van dit jaar met de ferrylijn wil starten. De maatschappij lanceerde ook een website, waar beloofd wordt dat de uurregeling zal stroken met de rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs.
Discretie nodig
“Met de gegevens die wij hadden, waren we er altijd van overtuigd dat de ferry er niet voor het najaar zou komen“, reageert Danny Drooghenbroodt van de vzw Restart, die ijvert voor de terugkeer van de verbinding Oostende-Engeland. “De door de burgemeester genoemde deadline 1 maart is nooit genoemd door Ramsgate of Seaborne Freight. Het nodeloos communiceren brengt de slaagkansen in gevaar. Daarom heeft onze vzw altijd gezwegen. Discretie is erg belangrijk.”
VZW Restart: “Wij hebben nooit geloofd dat de ferrylijn voor het najaar zou starten”
“Het klopt wel dat er kapers op de kust zijn in Ramsgate. Andere maatschappijen proberen ligplaatsen te reserveren om in Ramsgate een reservehaven voor Dover te hebben”, weet Danny. “Ze zien een nieuwe concurrent op de Kanaalroute niet zitten en proberen mensen die wat te zeggen hebben hiervan te overtuigen met allerlei voorstellen en (loze) beloften. Het is niet zo’n simpel verhaal, maar Seaborne Freight gaat door. Wij geloven erin dat de lijn in oktober of november van start kan gaan. Maar we hebben altijd gezegd dat er te vroeg gecommuniceerd is.”
Naar juiste council?
Danny Drooghenbroodt heeft het artikel op The Isle of Thanet News ook gelezen. “Er stond dat de Oostendse delegatie op bezoek gaat bij de Kent County Council, de provincie zeg maar. Maar het is de Thanet District Council, het bestuur van het district, die de haven beheert. Oostende gaat dus langs bij een bestuursorgaan dat niets over de haven van Ramsgate te zeggen heeft”, vreest Danny.
Maar die vrees drukt Johan Vande Lanotte de kop in. “We gaan bij allebei op bezoek”, zegt de burgemeester. ” Het is inderdaad de Thanet District Council die de haven van Ramsgate beheert, maar die valt onder de grotere Kent County Council, die politiek een grotere impact heeft. Het leek ons best om ze allebei te zien. Je moet de mensen eens zelf in de ogen kunnen kijken.” (HH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier