15 grote nieuwe muurkunstwerken voor derde editie The Crystal Ship in Oostende

We zien v.l.n.r. burgemeester Johan Vande Lanotte, curator Bjørn Van Poucke, schepen van Jeugd Arne Deblauwe en Vincent Drouard van Toerisme Oostende voor de gevel van Ostend Hotel in de Londenstraat, die ook zal worden beschilderd in het kader van The Crystal Ship. © HH
Redactie KW

Op zaterdag 7 april wordt in Oostende weer The Crystal Ship geopend, de derde editie van het grootste Europese evenement rond street art en public art. 15 nieuwe gevels worden door internationaal vermaarde kunstenaars van een reusachtig schilderij voorzien.

The Crystal Ship wordt voor het derde jaar op rij in Oostende georganiseerd. Het kunstentraject lokte de voorbije twee jaar al minstens 120.000 mensen. Voor deze editie worden 70.000 mensen verwacht. De voorbije twee jaar werden al 42 gevels met grote, internationale kunstwerken versierd en er komen er nu nog 15 bij. Dat maakt het totaal op 57 grote werken. De volledige line-up wordt over enkele weken bekendgemaakt, maar nu al kondigt curator Bjørn Van Poucke de komst aan van A Squid Called Sebastian, Matthew Dawn, Jaune, Joachim (allen België), Ben Slow (UK), Colectivo Licuado (Uruguay), Etam Cru (Polen), Icy & Sot (Iran), Milu Correch (Argentinië), Oak Oak, Zoer x Velvet (beiden Frankrijk) en Telmo & Miel (Nederland).

Nieuwe locaties

De kunstenaars kunnen kiezen tussen enkele opvallende locaties: de parkeertoren in de Langestraat, de gevel van Ostend Hotel in de Londenstraat, biowinkel Mordan, sporthal De Spui, de gevel van ORAC, de gevel van hoeden Jaqueloot, Hotel Rubens… “De locaties worden samen met de kunstenaaars overlopen en gelinkt aan elkaar. Daar laten we de kunstenaars vooral zoeken naar een unieke combinatie van de locatie, het verhaal en hun werk”, legt Bjørn Van Poucke uit. “Oostendenaars kunnen net als bij de vorige edities ook hun eigen muur indienen als festivallocatie via www.visitoostende.be/mijnmuur. We zijn vooral op zoek naar kleine muren of garagepoorten voor interventies in het straatbeeld, maar die kunnen even goed op een iets grotere muur.”

De week voor de paasvakantie komen de kunstenaars in Oostende aan. Dan hebben ze twee weken om hun kunstwerk te schilderen – met verf van de Oostendse firma North Sea Paints – en op zaterdag 7 april, het middelste weekend van de paasvakantie, wordt het festival officieel geopend met een event op het Monacoplein. “Eigenlijk loopt The Crystal Ship het hele jaar door“, weet marketeer Pieter Hens van Toerisme Oostende. “Het staat altijd in de topdrie van de meest gestelde vragen aan onze infobalie. Ook de kunstwerken van de vorige edities worden in het nieuwe parcours opgenomen.”

Bierkaartjes en zakjes

Net als vorig jaar is er een talentenjacht voor jongeren tussen 14 en 20 jaar. Zij kunnen op thecrystalship.org hun eigen ontwerp indienen, dat beoordeeld wordt door een professionele jury onder leiding van de curator. 15 talenten zullen de kans krijgen o hun ontwerp te verfijnen tijdens vier workshops. Eén van hen zal, na selectie door de jury, de kans krijgen om een muurschildering te maken die behoort tot het vaste kunstenparcours. Vijf van de 15 plaatsen in de workshops zijn voorbehouden voor Oostendse jongeren.

Het campagnebeeld van deze editie is van de hand van de Brugse collagekunstenaar Sammy Slabbinck, bekend van de hoes van de plaat You Want It Darker (2016) van Leonard Cohen. Het werk komt ook op unieke The Crystal Ship-zakjes, die in een tiental Oostendse winkels zullen worden verkocht. In cafés en bistro’s worden ook exclusieve bierkaartjes met foto’s van de kunstwerken verspreid. “Kunst vind je dikwijls in een museum, achter glas, niet aan de toog van een café”, aldus burgemeester Johan Vande Lanotte. “Wij doen hier net het omgekeerde. Dat mag je als een statement zien. De twee vorige edities van The Crystal Ship hebben bewezen dat kunst in Oostende heel dichtbij is, zonder drempel. En dat werd enorm gesmaakt.”

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier