Extra parking in Torhoutse stadskern op komst

Op de site Pollet tijdens de afbraak van de vroegere Shoe Discount: burgemeester Kristof Audenaert samen met schepen van Openbare Werken Hans Blomme.©Johan Sabbe
Op de site Pollet tijdens de afbraak van de vroegere Shoe Discount: burgemeester Kristof Audenaert samen met schepen van Openbare Werken Hans Blomme.©Johan Sabbe
Johan Sabbe

De winkelketen die nu als Bristol door het leven gaat en langs de Noordlaan in Torhout gevestigd is, heette ooit Shoe Discount en bevond zich langs de Hofstraat op wat tegenwoordig de site Pollet genoemd wordt. De voorbije dagen werden de lege gebouwen van die oude schoenwinkel gesloopt met het oog op bijkomende parking in het hart van de stad.

In vervlogen tijden – vanaf november 2008 – was An Sinnaeve zelfstandige gerant van de Shoe Discount in de Hofstraat. Nu runt ze in de Oostendestraat haar eigen zaak, de nagelstudio Pura Vida. Het vervallen pand van de voormalige schoenenzaak stond intussen al geruime tijd leeg.

80 parkeerplaatsen tegen begin september

Begin maart vorig jaar, toen de stad de site Pollet voor 1,85 miljoen euro definitief aankocht, bestond het domein van ruim 4.200 m² uit een omvangrijke parking, het grootwarenhuis Carrefour Market (dat nu nog een huurovereenkomst van een dikke acht jaar lopen heeft) en het leegstaande pand van de Shoe Discount. Dat laatste gebouw werd zopas dus met de grond gelijk gemaakt. Het stadsbestuur liet eerder al de slagbomen bij de toegang aan de Hofstraat wegnemen en maakte de bestaande parking openbaar mét de invoering van blauwe zone.

Er bestaat een heel reële kans dat ook de Carrefour er op kortere termijn verdwijnt

“Na de stadskernvernieuwing zullen we op de Markt en in de Zwanestraat een 20-tal van de huidige 50 parkeerplaatsen verliezen”, zegt burgemeester Kristof Audenaert. “Nochtans is nabijgelegen parking cruciaal voor de winkels in onze stadskern. Dus ben ik heel blij dat we bijkomende parkeerruimte op de site Pollet hebben, die het voorziene verlies op de Markt ruim compenseert. Dankzij de afbraak van de oude Shoe Discount zullen we vanaf september op die site over nóg meer extra parkeervakken beschikken.”

“De oude schoenwinkel is nu wel gesloopt, maar dat betekent niet dat we van vandaag op morgen die bijkomende parking kunnen creëren”, pikt schepen van Openbare Werken Hans Blomme in. “We moeten eerst voor prima afwatering en infiltratie zorgen, net als voor goede verlichting. Daarna zullen we de parking op de site Pollet op zijn geheel belijnen. Nu zijn er 60 parkeerplaatsen beschikbaar, na de werkzaamheden worden dat er 80. Begin september moeten die bruikbaar zijn. De blauwe zone blijft er bestaan.”

Huur voor warenhuis Carrefour stijgt jaarlijks

Zo’n beetje de kiezel in de schoen voor de verdere ontwikkeling van de site Pollet is de aanwezigheid van het grootwarenhuis Carrefour, weliswaar op stadsgrond nu. Daarover werd er een huurovereenkomst tussen de bvba Petitqueux-Pollet en de stad afgesloten, die het mogelijk maakt dat de bewuste winkel tot uiterlijk 31 augustus 2029 kan blijven bestaan. De kans dat het zo’n vaart loopt, is echter klein. Het is veel waarschijnlijker dat de Carrefour er sneller dan verwacht verdwijnt.

“De huurprijs is met 3.000 euro per maand relatief laag, maar er zijn voorwaarden op papier gezet”, zegt schepen Blomme. “Over drie jaar kunnen we de huurprijs telkens met 25% indexeren, wat fors is. Dat zou het sluiten van de zaak weleens kunnen bespoedigen. Al is het niet aan ons om daarop vooruit te lopen.”

“Volgens de laatste berichten bestaat er heel reële kans dat ook de Carrefour daar op kortere termijn weg zal zijn”, voegt burgemeester Audenaert eraan toe. “We kunnen daar niet in tussenkomen, maar mocht dat het geval zijn, dan zullen we zo snel mogelijk het pand van het grootwarenhuis laten slopen en er nóg beduidend meer parking creëren. Uiteraard in afwachting van de verdere ontwikkeling van de hele site.”

Op termijn toegangspad naar site Pollet vanaf de Zuidstraat

Nu al bestaat er vanaf de Zuidstraat een smal toegangspaadje naar de Carrefour. Stel dat het warenhuis effectief op kortere termijn tegen de vlakte gaat, dan opent dat paadje perspectieven.

“Dan zouden we een vrij breed pad vanaf de Zuidstraat kunnen creëren, waardoor de parking Pollet ook vanaf daar vlot toegankelijk wordt”, legt de burgemeester uit. “Je merkt het: de aankoop van de site Pollet is voor de ontwikkeling van de stadskern van fundamenteel belang geweest. Wat er op langere termijn op het domein zal komen, is nu nog toekomstmuziek. Wellicht bewoning met heel wat groene ruimte en, wie weet, misschien een ondergrondse parking. Maar alles op z’n tijd. Je kunt zo’n groot project niet in een-twee-drie vormgeven.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.