Aspe-opvolger en Club Brugge-fan Jonas Boets ziet boekenreeks een musical worden

Jonas Boets (rechts boven) tijdens de voorstelling. © PADI/Kristel
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Veel West-Vlamingen zullen auteur Jonas Boets vooral kennen als ‘de nieuwe Aspe’ en dat is niet zo verwonderlijk. De schrijver blies onlangs de reeks rond speurders Van In en Versavel nieuw leven in en komt deze maand met een derde boek in die reeks op de proppen. Al is Boets in de eerste plaats bekend als jeugdauteur. Vijf jaar na de lancering van zijn boekenreeks ‘Little Liars Club’, krijgt hij zijn nieuwste boek ‘Het fopidool’ in september eerst als musical te zien. De productie is in handen van musicalbedrijf Deep Bridge en The Musical Academy.

De ‘Little Liars Club’ is stilaan een begrip in de jeugdwereld. Vijf jaar geleden verscheen het eerste boek en auteur Jonas Boets had meteen de bedoeling om er meer van te maken dan de boekenreeks alleen. Er kwam een YouTube-kanaal, het werd actief op sociale media, er wordt momenteel zelfs werk gemaakt van een game en een animatiereeks… en vanaf september is er nu ook een allereerste musical. Het stuk kreeg de titel ‘Het fopidool’ en zal nadien ook uitkomen in boekvorm. “Het is eigenlijk voor het eerst dat we omgekeerd werken. Normaal komt het boek altijd eerst en ook bij Deep Bridge is dat tot hiertoe ook altijd zo geweest. Kijk naar de boeken van Mark Tijsmans die werden in een musical verwerkt, terwijl die eerst bestonden in boekvorm. Maar hier heb ik dus eerst het scenario en de liedjesteksten geschreven, werd een hele nieuwe wereld gecreëerd en daar ben ik dan nadien mee aan de slag gegaan om het in een boek te gieten”, vertelt de auteur ons. “Het gegeven musical vind ik trouwens best wel spannend, want dat heb ik nog nooit eerder geprobeerd. Met dank aan Koen, de directeur van Deep Bridge. Zij hebben namelijk een heuse Musical Academy, waar zo’n 250 jongeren elke week les krijgen om zo in de toekomst effectief wat met musical te kunnen gaan doen. Vergis je niet, dat is niet zomaar een zomerkampje of een schooltoneeltje dat ze opvoeren, maar dat is allemaal zeer professioneel omkaderd. En dus waren ze op zoek naar een stuk om hen te laten spelen. Les krijgen is één ding, maar je moet hen ook af en toe laten proeven van hoe een echte musical in elkaar zit.”

Een echte musical, dat wordt het zeker. Met een voorstelling in eigen huis in Wilrijk, met een betalend publiek, met actrice Helle Vanderheyden als regisseur en acteur Jervin Weckx tussen de kinderen op de bühne. “Ik probeer het zelf vanaf de zijlijn te bekijken en de theatermakers hun werk te laten doen, maar telkens ik ga kijken sta ik wel perplex van het torenhoge niveau dat er aan de dag wordt gelegd. Choreografie, zingen, dansen… alles is gewoon van zo’n hoge kwaliteit. Het mag dan misschien wel ‘maar’ een jeugdacademie zijn, maar het wordt echt voorbereid als een professionele musical. Da’s echt knap om te zien! Soms is het ook gek om vast te stellen hoe woorden die tot dusver enkel maar op papier bestonden, plots worden uitgesproken door jongeren tijdens dialogen of muzieknummers.” In ‘Het fopidool’ zelf draait alles om een auditie die door de koning werd uitgeschreven. Die wil namelijk dat er op zijn verjaardagsfeest de beste zanger of zangeres van het land komt optreden. Daarop besluiten de raadgevers van de koning om een grote talentenjacht te organiseren waar iedereen aan mag deelnemen. Om alles zo eerlijk mogelijk te houden, worden de audities anoniem gehouden. En eerlijkheid… dat is nu nét niet de sterkte van de Little Liars Club. Want Alice kan helemaal niet zingen, maar doet immers wel goed alsof. Tot ze ook effectief voor de koning moet gaan zingen en het hele land naar haar kijkt. Als dat maar goedkomt…

Maar daarnaast komt Boets in diezelfde periode dus ook nog met een ander nieuw boek op de proppen: ‘Buitenspel’, de derde in de nieuwe reeks rond de gekende Aspe-personages Pieter Van In en Guido Versavel. Ditmaal begint het verhaal met een op het eerste gezicht gestoorde vrouw die in een vol stadion het veld oploopt en een speler van Club Brugge doodsteekt. En dat blijkt geen toeval te zijn. “Ja, ik ben al heel mijn leven trouwe supporter van blauw-zwart, dus dat moest er vroeg of laat wel eens in. Sinds mijn vijf jaar kom ik al in het Jan Breydelstadion om wedstrijden mee te pikken en uiteraard zit ik sinds twee jaar iets vaker in Brugge. Verhalen behoeven nu eenmaal de nodige research.” In de vernieuwde boekenreeks zien we speurders en boezemvrienden Van In en Versavel in hun iets jongere jaren. De boeken spelen zich namelijk allemaal af in de jaren negentig, kort voor Aspes debuut ‘Het vierkant van de wraak’. Een bewuste keuze, zo blijkt. “Je moet weten dat ik niet meteen ja heb gezegd toen ze me vroegen of ik met de reeks aan de slag wilde gaan. De uitgeverij voelde dat er nood was aan nieuwe verhalen rond de bekende speurders en is in overleg met de erfgenamen op zoek gegaan naar een in hun ogen waardige opvolger. Geen evidentie, want de boeken van Aspe werden steevast geschreven voor een breed publiek, waren ongedwongen, niet al te zwaar en kregen links en rechts ook de nodige humoristische toetsen mee. Omdat ik al enkele jaren bij de uitgeverij actief was en ze mijn stijl kenden, kwamen ze dan bij mij uit. Er volgde een goed gesprek tussen alle partijen en om te vermijden dat ik in het vaarwater van de grootmeester terecht zou komen, hebben we beslist om een soort prequel te maken. Op die manier zijn het opnieuw jongere speurders geworden die soms iets meer actief zijn dan op het einde. Maar er is nog geen Hannelore, er zijn nog geen kinderen…”

Boets is toe aan zijn derde telg in de vernieuwde reeks. Aspe zelf schreef er in diezelfde reeks 40. Nog 37 te gaan? “Theoretisch gezien zou het kunnen als ik er twee per jaar zou schrijven. Maar het zal een beetje van de lezers afhangen. Zolang zij het leuk vinden, waarom niet. Gelukkig zijn de reacties over het algemeen vrij positief en smaken de mensen de nieuwe reeks ook wel. Ook van de uitgeverij kreeg ik het nodige vertrouwen. Ze kijken niet heel de tijd mee over mijn schouder, maar ze geven me het vertrouwen dat ik de geest van Aspe indachtig blijf houden. En da’s wel fijn om te merken als auteur. Dus als er nog 37 bijkomen, waarom niet? Maar zoals de coach van mijn eigen FCB zou zeggen: we zullen dat wedstrijd per wedstrijd bekijken.” (PADI & Tom)

De musical ‘Het fopidool’ speelt vanaf 7 september bij Deep Bridge in Wilrijk. Tickets zijn te verkrijgen via http://www.deepbridge.be/. ‘Buitenspel’ is vanaf nu verkrijgbaar in de meeste fysieke en online boekhandels.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier