Adjunct-directeur Gwen Nys neemt afscheid van de concertzaal van Kursaal Oostende: ”Per jaar 250.000 bezoekers op méér dan 200 events met vast team van tien mensen.”

Na De Eregalerij sloot Kursaal Oostende de concertzaal. Adjunct-directeur Gwen Nys staat nog eens voor het publiek dat de concertzaal zal betreden. © PADI
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Sinds 1953 is Kursaal Oostende gevestigd op de Westhelling 12. Tussen 2002 en 2004 werd het volledige gebouw gerenoveerd. Vanaf dinsdag 22 oktober sluit de concertzaal van het Kursaal de deuren, want in deze zaal en ook nog op andere plaatsen worden er grondige verbouwingswerken uitgevoerd. Eindelijk, want men praat er al maanden over en nu kan men inderdaad eraan beginnen. De heropening van de vernieuwde concertzaal van Kursaal Oostende is voorzien in september 2026. Liefhebbers van optredens en comedy moeten niet treuren, want de foyer wordt omgetoverd tot een pop-up voor allerlei optredens onder de naam Casino Foyer. We sloegen een praatje met Gwen Nys, die al 20 jaar werkt in Kursaal Oostende, waaronder de voorbije veertien jaar als adjunct-directeur.

Voor, tijdens én na De Eregalerij was het team van Kursaal Oostende naarstig aan het werk. Voor iedereen was het een rare donderdagavond, want die avond vond voor de laatste keer een groots event plaats in de concertzaal. De eer was weggelegd voor De Eregalerij van Radio2! “Dit gebouw sluit de deuren niet, maar we sluiten vanavond wél de deuren van de concertzaal”, vertelt Gwen Nys. “Op dinsdag 22 oktober beginnen de werken aan de concertzaal, maar op vrijdag 18 oktober gingen onze eigen techniekers al aan de slag om alles wat met techniek te maken heeft al uit de concertzaal te verwijderen. Voor mezelf is het een emotionele avond. Ik werk hier 20 jaar, waaronder 14 jaar als adjunct-directeur. Ik beleefde hier zoveel mooie momenten, samen met het Kursaal-team, en had ontmoetingen met talrijke nationale en internationale artiesten, zoals Liza Minnelli, Shaggy, Gracie Gray, Adamo, Will Tura, Günther Neefs.. Ik koester deze herinneringen net zoals de vele dankbare momenten van het publiek. Dit zorgde altijd voor een positieve vibe.”

Peter Vanlaet is één van de laatste artiesten die op het podium van de concertzaal stond.
Peter Vanlaet is één van de laatste artiesten die op het podium van de concertzaal stond. © PADI

“Op jaarbasis bereikten we 250.000 bezoekers op méér dan 200 evenementen. Dat doen we met een tiental vaste medewerkers die fulltime in dienst zijn, waaronder ook technici en schoonmaakpersoneel. Per event wordt onze ploeg daar waar nodig aangevuld met freelance medewerkers voor techniek, schoonmaak of operationele opvolging. In de toekomst breiden we ons aanbod aan voorstellingen uit met méér rock- en popoptredens en dat zijn we nu al aan het uitwerken. Met welk imago komen we naar buiten? Daar horen ook allerlei andere praktische zaken bij, zoals een nieuwe website, nieuwe communicatie, enz. Alles moet worden opgestart. We volgen ook zelf de werken op. We stellen eveneens een nieuw programma op voor de concerten in onze Casino Foyer in 2025, en willen uitpakken met een sterk programma wanneer we in september 2026 terug open gaan. De foyer zelf blijft toegankelijk tot december 2025. Deze programmatie moet klaar zijn tegen december 2024. Er staan al een aantal zaken vast, zoals mooie tribute-shows, comedy (Els De Schepper, Wouter Deprez), Op 29 november 2024 zijn The Three Degrees hier te gast. We brengen een heel gevarieerd aanbod in de foyer. Dat zal inderdaad anders zijn. Het zal kleiner, compacter, intiemer, maar daarom niet minder leuk zijn. We gaan voor een comfortabele setting. We doen wel een grote investering naar aankleding, akoestiek, technieken toe, zodat alles goed klinkt en aanvoelt.”

De rode zeteltjes verdwijnen en worden verkocht aan verenigingen of particulieren.
De rode zeteltjes verdwijnen en worden verkocht aan verenigingen of particulieren. © PADI/Daniël

Hoe anders zal Kursaal Oostende eruit zien na oktober 2026. “De nieuwe concertzaal zal vooral een verschil zijn qua multifunctionaliteit”, legt Gwen verder uit. “Er worden dan concerten voor een zittend publiek van 2.000 mensen gehouden, maar de concertzaal zal ook in een handomdraai kunnen worden omgebouwd tot een zaal voor staande optredens met een capaciteit van méér dan 3.000 personen. Dat zal ook veel extra opportuniteiten met zich meebrengen. Niet alleen gaan we op deze manier nieuwe bands en artiesten aantrekken, maar gaan we ook nieuwe opportuniteiten creëren op de B2B markt, zoals congressen, beurzen, enz. Qua technieken zal die zaal ook anders klinken door de nieuwe moderne geluidsapparatuur en er zal ook nieuwe verlichting komen. De concertzaal zal dus voor de bezoekers ook een nieuwe ervaring zijn wanneer ze naar een zittend concert komen. De staande optredens zullen dan weer iets totaal anders zijn. Wat de prachtige rode fauteuils betreft: de huidige stoelen passen niet op het liftsysteem dat wordt geïnstalleerd. We bouwen een liftsysteem dat in diverse niveaus zal werken, waarbij de stoelen automatisch onder de vloer verdwijnen. Die huidige stoelen zijn daar te groot en te zwaar voor. Er komen effectief nieuwe, zachte en comfortabele zetels. De oude zetels worden te koop aangeboden voor verenigingen of individueel.”

“Wat de nieuwe concertzaal betreft: we werken ook naar toegankelijkheid”, vertelt Gwen verder. “Bij het betreden van het Kursaal wordt er een schuifdeur voorzien, zodat iedereen autonoom naar binnen kan. De box office wordt volledig vernieuwd en wordt van buitenaf ook toegankelijk gemaakt. De vestiaire wordt aangepast net zoals de sanitaire blokken. In de backstage krijgt de hospitality van artiesten en bands een volledige upgrade. Er komt een volledige geïntegreerde keuken, want tot op heden is die er niet. Aansluitend komt er een mooie artiestenfoyer. We beschikken nu al over mooie en ruime loges, maar daar is er nogal wat werk aan. We willen die nog huiselijker én aangenamer maken voor de artiesten en hun entourage.”

Kursaal Oostende overleefde de coronaperiode toen er niets mocht plaatsgrijpen. Ze zullen nu ook wel die verbouwingen overleven om dan met een gloednieuw én modern gebouw terug te komen en het publiek voor jaren terug weten te bekoren. “In mei 2025 stellen we al terug onze nieuwe kalender open voor de boekingen vanaf oktober 2026. We zien al naar deze periode uit, maar ik zie nu evenveel uit naar de voorbereidingen én de uitvoering van deze werken”, besluit adjunct-directeur Gwen Nys. (PADI)

Check regelmatig www.kursaaloostende.be, zodat je ook de foyerconcerten ziet en alle andere events in deze pop-up

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier