Quick-Step Floors heet vanaf volgend jaar Deceuninck-Quick Step
Patrick Lefevere heeft een nieuwe hoofdsponsor gevonden. Vanaf 2019 gaat de ploeg van Yves Lampaert en Philippe Gilbert door het leven als Deceuninck-Quick Step. Dat maakta de teammanager bekend op een persmoment maandagavond in Sint-Martens Latem.
Lefevere was al een aantal maanden op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. De Tsjechische geldschieter Zdenek Bakala trekt zich immers terug volgend jaar en ook Quick Step brengt minder geld in het laatje. Dus moest de CEO op zoek naar nieuw geld. “Het was een lange zoektocht”, gaf Lefevere mee op een een persmoment in Auberge du Pêcheur in Sint-Martens Latem. “Ik heb over de hele wereld gezocht, maar had niet snel prijs. Ik heb misschien ook de fout gemaakt door in het begin niet duidelijk te communiceren dat ik een nieuwe hoofdsponsor nodig had. Pas in de Tour van dit jaar heb ik dat eerst publiek gemeld en daarna ging het al bij nog vrij snel.”
In zijn eigen achtertuin
Meer zelfs, de teambaas vond een hoofdsponsor in zijn eigen achtertuin, bij het beursgenoteerd bedrijf Deceuninck, producent van ramen en deuren in duurzaam pvc en aluminium. Het bedrijf is opgericht in 1937 en heeft zijn hoofdzetel in Hooglede-Gits. “Al zijn we intussen wel actief in meer dan 90 landen”, zegt CEO Francis Van Eeckhout. “In België draaien we slechts acht procent van onze omzet, vooral ook Turkije, Frankrijk, Noord-Amerika zijn voor ons van zeer groot belang, al zitten we eigenlijk verspreid over de hele wereld.”
Vandaar de stap in het wielerproject van Patrick Lefevere. “Wielrennen is een prachtige sport”, vindt Van Eeckhout, “een sport die zich ook wereldwijd steeds meer manifesteert en dat was voor ons van grote meerwaarde. We zijn in het verleden actief geweest in het voetbal, nu kiezen we voor het wielrennen. Het is een sport die ik ook zelf beoefen en het is een sport die niet liegt. Als je niet goed getraind bent, dan zie je op zaterdag of zondag in je club hard af”, lachte hij.
We zijn in het verleden actief geweest in het voetbal, nu kiezen we voor het wielrennen
“Het is een sport voor jong en oud, arm en rijk. Een sport die begeestert en Quick Step is een team dat nauw aansluit bij onze waarden en normen, bij onze visie als bedrijf. De deal was eigenlijk op een maand geklonken, wat toch heel snel is in deze wereld. Het gaat om een overeenkomst van meerdere jaren. Hoe lang? Dat ga ik niet vertellen, maar om meer dan twee, drie jaren. Als je wil dat de naam van je bedrijf blijft hangen bij het publiek, moet je een langere overeenkomst sluiten”, gaf hij wel tussen zijn neus weg mee.
Lefevere toonde zich een bijzonder gelukkig man in Sint-Martens-Latem. “Ik ben wel bij dat deze zoektocht nu van de baan is”, zei hij nog. “Samen met de andere sponsors, onder meer het West-Vlaamse Quick-Step en Latexco, is onze toekomst nog zeker drie jaar verzekerd. We hebben misschien niet het grootste budget, zolang we maar veel blijven winnen en sympathiek blijven bij het publiek is het voor mij ook goed.”
Hetzelfde budget als de voorbije jaren
De ploeg draaide, al wil Lefevere dat zelf nooit bevestigen, de voorbije jaren op een budget van zo’n 18 miljoen euro. Ter vergelijking, Sky zou het met 35 miljoen euro doen, Lotto-Soudal met zo’n 14 miljoen. “Ik spreek me nooit uit over budgetten”, herhaalde Lefevere nog, “maar ik kan u wel zeggen dat we de komende jaren met hetzelfde budget als de voorbije jaren kunnen blijven werken en dus ambitieus mogen blijven zijn.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier