https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Vanessa Flamez is de nieuwe commerciële directeur van de Vereniging: “Cercle is er klaar voor. Het beste moet nog komen”

Vanessa Flamez, als commercieel directeur van Cercle, en haar echtgenoot en Clubfan schepen Pablo Annys. (foto ACR)
Redactie KW

Cercle Brugge realiseerde deze week een extra-sportieve transfer. Vanessa Flamez is de nieuwe commerciële directeur. Haar echtgenoot, de Brugse schepen Pablo Annys, is een fan van Club Brugge. “De derby wordt iets om naar uit te kijken. De verliezer zal vermoedelijk beneden op de sofa moeten slapen. We zullen zien wie het vaakst aan het langste eind trekt.”

Schepen Pablo Annys komt overigens uit een Cerclenest. Zijn grootvader André Annys was een harde Cerclefan. “Ik liep school in de Frères en het Sint-Leocollege. In principe was ik ook voorbestemd voor Cercle, maar ik was wat rebels in mijn jeugdjaren, vandaar mijn voorliefde voor Club Brugge waar ik al vanaf mijn twaalfde abonnementhouder ben”, opent de schepen die zelf nog een jaar bij Stormvogels Loppem voetbalde.

Headhunter

Begin juli werd zijn echtgenote Vanessa Flamez een eerste keer door een headhunter gecontacteerd. “Zij brachten een verhaal waar de competenties en ervaringen van mijn vrouw in zaten. Samen hebben wij dat traject doorlopen. Ik was fan vanaf het eerste uur en vooral gecharmeerd door de inhoud van de job”, aldus schepen Annys.

“Zowel ik als het stadsbestuur zijn fier dat we twee ploegen in eerste klasse hebben. Elke ploeg heeft zijn eigen ambitieniveau. Je kunt de twee niet met elkaar vergelijken. In ons beleidsprogramma willen we beide ploegen in hun ambitie gelijkwaardig ondersteunen, net zoals in het stadiondossier. Als schepen ben ik daar niet rechtstreeks bij betrokken. In die zin zie ik daar totaal geen interferentie in. Ik ga Cercle nu zelfs nog meer volgen.”

Vanessa Flamez (46) doorzwom al diverse commerciële wateren: voor Voka, het grootste ondernemersnetwerk van Vlaanderen, voor basketbalclub Oostende, waar ze als commercieel directeur actief was. En als marketing & communication manager en woordvoerder bij de twee regionale luchthavens van Oostende-Brugge en Antwerpen. Ze is geboren in Menen en woont samen met Pablo Annys en hun 10-jarige dochter Lilou in Sint-Andries. “Een keuze zal Lilou niet moeten maken. Zij is eerder fan van voetballers zoals Messi en Ronaldo”, weet de nieuwe commerciële directeur Vanessa Flamez.

Kernwaarden

De voorbije maanden focuste ze zich op enkele freelance salesprojecten. Zo wil ze haar huidige opdracht voor de Biënnale Interieur netjes afronden. “De expositie gaat van start midden oktober, daarna kan ik mij ten volle voor Cercle inzetten. Ik ben wél vertrouwd met het combineren van uiteenlopende projecten, dus ben ik sinds deze week op Cercle gestart. Zo’n twee, drie dagen per week om mij in te werken.”

Vooral gezond ambitieus? “De toekomst ziet er voor iedereen florissant uit als we verandering omarmen. Verandering is nu eenmaal de constante in het leven, wat niet wil zeggen dat we de kernwaarden overboord moeten gooien. Omarm het heden met respect voor de waarden uit het verleden en die zijn er bij het familiale Cercle.” Na drie jaar bij BC Oostende kiest Flamez opnieuw voor een job in de sport.

“Topsportbeleving kleurt letterlijk je loopbaan. Sport is emotie. Daaraan business kunnen koppelen, is het mooiste wat er is. Business is meer dan sponsoring. Zo moeten bezoekers beloond worden voor de tijd die ze willen vrijmaken om te komen kijken en het geld dat ze spenderen om erbij te zijn. Dat luik wordt vaak vergeten. Maak van jouw fans, vrijwilligers, sponsors, partners, bezoekers en vips ware ambassadeurs.”

Fantastische periode

Eindelijk kan Vanessa met veel passie, energie en authenticiteit haar vleugels uitslaan in de sport die op nummer één staat. “Bij BC Oostende was het knokken om de beleving van basketbal bij het grote publiek verder op de kaart te zetten. Ik voelde mij vaak een beetje de survivor of the fittest. Basket stond enkele jaren geleden net nog in de top vijf bij de meest populaire sporten. Het voelde aan als vijfmaal zo hard knokken dan onze buren KVO, toen onder leiding van Marc Coucke. Maar we hebben het goed overleefd. Ik blik terug op een fantastische periode. Jammer dat ik mijn jobwissel niet heb kunnen meedelen aan Marijke Schaepelinck, de toenmalige general manager die in mei overleed.”

Bij Cercle krijgt Vanessa de uitdaging om met een zo goed als nieuwe managementploeg de Vereniging op commercieel en marketingvlak verder uit te bouwen. “Groen-zwart trekt mij enorm aan door de structuur, het Brugse DNA. Dat voel je en zie je ook. We staan aan de vooravond om een nieuwe strategie uit te rollen, met rond mij een gemotiveerd, jong en dynamisch team. Ik kick op vooruitgang en mik op goede resultaten. Een nieuw team brengt ook vaak nieuwe antwoorden, nieuwe inzichten. Het businessmodel van Cercle is vandaag klaar voor de toekomst. Het beste moet nog komen. De motor, AS Monaco, is een voorbeeld op vele vlakken.”

“Het merk Cercle is ijzersterk. Met een merk moet je omgaan zoals met mensen, met liefde en respect. Pas dan kun je zaken in beweging krijgen. Het extra-sportieve moet opnieuw schitteren. Op een attractieve, creatieve en dynamisch manier. Cercle wil een high performance organisatie zijn, zowel op als naast het veld. We willen de fans en sponsors meer met het merk Cercle verbinden. Dat is wat we de komende maanden zullen aanpakken, met vooral een sterke focus op het digitale.”

(AC)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.