Roeselaarse Jeroen is mecanicien in Wereldkampioenschap Rally

Jeroen Dorme en de entourage. © gf
Redactie KW

Heel veel van het resultaat hangt af van hoe het hele team de rally aanpakt. En dan hebben we het niet alleen over de piloot en de copiloot, maar zeker ook over de hele entourage, mecaniciens op de eerste plaats. Een van hen is Jeroen Dorme: “Het is een niet te onderschatten taak.”

Mecaniciens hebben een grote verantwoordelijkheid om de wagen altijd in optima forma, in een korte tijdspanne, weer aan te bieden aan de rijder en zijn navigator. Wie het Wereldkampioenschap Rally (WRC) volgt, weet dat er heel veel verschillende talen worden gesproken bij de diverse mecaniciens, maar West-Vlaams hoor je niet zoveel. Sinds kort heeft Jeroen Dorme uit Roeselare al enkele wereldkampioenschaprally’s op zijn palmares staan.

“Eigenlijk is dit een uit de hand gelopen hobby”, opent Jeroen. “Van het gaan kijken naar de rally’s tot nu sleutelen op het allerhoogste niveau. Wanneer mensen horen dat je naar het buitenland trekt om aan de rallywagens te sleutelen, denken ze dat je op een soort speelvakantie vertrekt. Niets is minder waar. Neem het van mij aan, als je na een week thuiskomt, zijn de batterijen leeg.”

Draaiboek

“Ik werk voor SXM Competition, een Belgisch bedrijf, onder leiding van de gekende copiloot Frederic Miclotte, dat onder andere Chris Ingram van een Skoda Fabia Rally 2 Evo voorziet in het WRC3. Als team is het het moeilijkste om binnen het tijdsbestek van zo’n 45 minuten opnieuw alles goed te krijgen aan de wagen. Daarom moet iedereen volgens een bepaald draaiboek werken. Alle nodige wisselstukken en banden moeten klaarliggen, en zodra de auto binnenkomt, ga je aan de slag zonder elkaar voor de voeten te lopen. Maar er heerst een unieke sfeer, en iedereen helpt elkaar waar en wanneer het kan.”

De afgelopen maanden trok Jeroen zo al naar Kroatië, Portugal, Sardinië en Estland. “In de eerstgenoemde rally’s werd telkens een top 5-plaats genoteerd in de klasse. In Italië moesten we jammer genoeg de handdoek gooien door mechanische problemen. Ik denk dat Chris wel voor een goed resultaat kan tekenen in Ieper, gezien hij kan rekenen op zijn ervaring van vorige deelnames, van 2013 tot en met 2017. Een niet te onderschatten voordeel, en ik ben er bijna zeker van dat enkele toppers sowieso hun tanden stuk zullen bijten op dit parcours. Neem het van mij aan dat er vrijdagavond al een grote schifting zal hebben plaatsgevonden.”

Technisch en smal

“De smalle baantjes, de diepe grachten en dito coupures: voor wie er niet zoveel ervaring mee heeft, kan elk moment noodlottig zijn. Ieper is nu en dan heel technisch en smal. Kroatië was vloeiend en snel en in Portugal kreeg je vooral met gravel te kampen.”

“Na Ieper staat nog de rally van Catalonië midden oktober op het programma van Chris en Ross. En tussendoor volgen er nog wel enkele binnen- en buitenlands trips met andere rijders”, weet Jeroen. (DT)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier