Pascal Clarys vreest eventuele hitte: “Alles geven en niets aan het toeval overlaten met Opel Kadett uit 1979”

Pascal Clarys en co-piloot Andy Depoorter hopen op een vlot verloop. © MARES DAVID MD
Redactie KW

Een van de mensen die er via de nationale wedstrijd gebruik van maakt om aan de start te kunnen komen van de Ardeca Ypres Rally, is Pascal Clarys. Samen met co-piloot Andy Depoorter (Beselare) hoopt de Brielenaar er in de eerste plaats op om alles tot een goed einde te brengen.

“We namen al een achttal keer deel aan de Ypres Historic Rally, maar de rally dit jaar valt hier zeker niet mee te vergelijken. We moeten nu zo’n dikke 120 km meer tegen de chrono afwerken dan mijn laatste deelname in 2018.”

“Als het bovendien ook dat weekend heel warm wordt, kan dit zware gevolgen hebben voor de mechaniek. Onze rallybolide, de Opel Kadett D, is niet meer van de jongste en dateert uit… 1979. Weliswaar met een nieuwe krachtbron onder de motorkap, alles werd gecheckt en gereviseerd, zodat we toch niets aan het toeval willen overlaten. Deze kost, gekoppeld aan het inschrijvingsgeld en de benzine, betekent toch een flinke hap uit het budget van een puur amateuristisch team. Langs deze weg willen we dan ook onze sponsors bedanken voor de steun, en de mensen die altijd klaar staan met de nodige hulp, zoals onder andere de bekende Ieperse co-piloot en oud-collega aan de technische dienst van de stad Jeannick Breyne.”

“Qua parcours hebben we natuurlijk onze streekkennis en de ervaring van de afgelopen edities. Daarbij denk ik graag terug aan de Ypres Historic Rally 2018, toen we in het nationale gedeelte zevende algemeen finishten. Gekruid met een zege in de klasse. Ook in 2016 en 2017 wisten we in de top-15 te eindigen.”

Regelmaat vinden

“Heel wat wedstrijdkilometers moeten we dus afhaspelen, en het is echt twee volle dagen koersen. Proeven van 20 km en meer zijn schering en inslag, al hoor je mij zeker niet klagen hierover, gezien ik graag lange snelheidsritten rij.”

“Het zal er op aankomen om een goede regelmaat te vinden voor zowel de wagen als de piloot. Fysiek vraagt dit toch ook wel wat van jezelf, en ook bij mij beginnen de jaartjes er stilaan aan te tikken. Een goede voorbereiding kan ons al een flink stuk op weg helpen. Zorgen dat we het parcours goed verkennen, dat we de valkuilen goed optekenen in de nota’s, meer kunnen we niet doen om zaterdagavond de eindstreep te halen in Ieper.”

“We hebben ons bewust ingeschreven bij de Historics in de PTN-klasse, om ook met andere banden te kunnen rijden. Misschien wordt het een beetje strijden in de klasse P2 tegen Dirk Vermeersch en diens Fiat Abarth Rally. Of zorgt de Riley 1.5 van de Engelsman David Boston voor de verrassing?” (DT)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier