De 22-jarige Lander Dhaene heeft pas drie rally’s op zijn palmares staan, maar toch kijkt hij al reikhalzend uit naar zijn deelname aan Ieper midden augustus.
“Ik ben van Abele-Watou en de rally passeerde altijd in de omgeving van mijn ouderlijk huis” aldus Lander. “Mijn ouders waren zeker geen rallyfanaat, maar van kleinsaf aan bleven de doortochten van die brullende rallymonsters bij mij hangen, en mijn droom was om ooit eens zelf rally te rijden. Zelfs mijn hogere studies passen in dit kader, want ik studeer aan de universiteit van Oxford(GB) de richting ‘Motorsport Engineering’. Om later eventueel als ingenieur ergens aan de slag te kunnen in een hoogstaand team.”
Na Monteberg en Oudenaarde vorig jaar, en nu terug Monteberg enkele weken geleden, wil ik nu eens van dit grote avontuur proeven. Monteberg dit jaar was zeker bevredigend en met een 36ste eindplaats mogen we best tevreden zijn. Het was de eerste keer dat ik het gevoel had dat we echt gekoerst hadden.”
“Bedoeling in Ieper is gewoon om te finishen en de nodige ervaring op te doen. Ik rij misschien rond met de wagen met het minste pk’s onder de motorkap. Onze Ford Fiesta ziet er wel uit als een R2, maar het is een gewone Franse cup-wagen en zeker geen volwaardige R2 als de anderen.”
Veel valstrikken
“Toch wil ik niets aan het toeval overlaten. Eerstens wil ik conditioneel sterk staan. Anders laat ik me vanaf nu ook begeleiden door Roeland Verschaeve en Joachim Wagemans, twee bekende namen in autosportmiddens, die me proberen te coachen en te begeleiden op alle vlakken. Laatstgenoemde vergezelde me zelfs als co tijdens de Monteberg, om de punten te vinden waar ik me nog kan verbeteren. En vanaf nu laat ik me ook vergezellen door een ervaren co als François Geerlandt. Iemand die pakken ervaring heeft en ook de nodige rust kan brengen tijdens een rally. We gaan ook ons notasysteem goed ontwikkelen.”
“Het parcours van Ieper is voor mij een deels onbekende factor. Ik ken wel vele weggetjes van er te passeren en te gaan fietsen, maar hoe we ze moeten aanpakken in de rally, is een andere vraag. Sowieso weet je dat er veel valstrikken zijn, en er vaak supergladde asfalt ligt. Maar het wordt vooral kijken naar onszelf en zorgen dat we een evolutie vaststellen binnen het team.”
“Later dit seizoen zouden we zeker ook nog eens willen proeven van het Franse onverhard gebeuren.” (DT)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier