Wat er in 2018 verandert voor Stoffel Vandoorne in de Formule 1
Vandoorne-fans zitten op hete kolen: binnen een week, op vrijdag 23 februari, stelt McLaren namelijk de nieuwe MCL33 voor waarmee Stoffel Vandoorne dit jaar aan de start verschijnt. Dat er onder de motorkap een Renault schuilt in plaats van een Honda, kan de heropstanding inluiden van het geplaagde team.
Na drie teleurstellende seizoenen heeft de Britse renstal Honda aan de deur gezet. De Japanse motorenbouwer slaagde er maar niet in om een betrouwbare en krachtige motor in elkaar te schroeven. Dus lonkte McLaren naar Renault, met succes.
Een exclusieve relatie wordt het niet. De Franse constructeur levert namelijk ook al motoren aan het eigen fabrieksteam en aan Red Bull Racing. Interessante ijkpunten: hoe zullen de prestaties van het McLarenchassis zich verhouden tot de twee andere Renault-teams?
Draconische maatregelen
In elk geval valt er wel te winnen met zo’n Renault in je rug: drie keer stond een Renaultcoureur in 2017 op het hoogste schavot (2 keer Verstappen en 1 keer Ricciardo, allebei van Red Bull). Het kon zelfs meer geweest zijn, als ook Renault in 2017 geen steken had laten vallen op vlak van betrouwbaarheid.
Daar wil het dit jaar iets aan doen, meer zelfs, de Franse motorenbouwer belooft draconische maatregelen: elk onderdeel moet aan een uitgebreide kwaliteitscontrole onderworpen worden. Geen overbodige luxe, want vanaf dit seizoen mogen rijders slechts 3 in plaats van 4 motoren opsouperen. Je zult maar met een Hondamotor rondrijden.
Papaya zonder vleugels
Tot zover de veranderingen onder de motorkap van Vandoornes McLaren. Ook aan de buitenkant broedt zijn team op vernieuwing. De McLaren zou dit jaar in een iets andere tint oranje gespoten worden, namelijk het historische papaya-oranje. Dezelfde kleur overigens waarin de IndyCar geschilderd was waarmee Fernando Alonso vorig jaar deelnam aan de Indy 500.
De T-vleugel waarmee de McLaren in 2017 was uitgerust, die krijgen we dit jaar niet meer te zien, net als de haaienvinnen: het Formule 1-reglement verbiedt voortaan deze aerodynamische tierlantijntjes. Niet getreurd: we krijgen er de halo voor in ruil, een constructie rond de cockpit die het hoofd van de coureurs beter moet beschermen.
Frankrijk is terug
Tot zover de wagen waarin Vandoorne kruipt. Hij reist er de wereld mee rond op 21 omlopen. De meeste circuits hebben na zijn debuutjaar geen geheimen meer.
Dit jaar staan er wel twee nieuwkomers op de agenda: na een jaar afwezigheid keert de GP van Duitsland terug op de Hockenheimring. En de Formule 1 landt eindelijk weer bij onze Franse buren, dit keer op het circuit van Paul Ricard in Le Castellet.
Kaarten op tafel
Krijgt Vandoorne dit jaar meer kansen dankzij een competitieve auto? De verwachtingen bij McLaren zijn hooggespannen, maar dat is geen nieuws. De lakmoesproef volgt tijdens de testdagen op het Spaanse circuit van Barcelona, waar McLaren en de andere teams hun nieuwe wagens loslaten.
Stoffel Vandoorne en Fernando Alonso zullen van 26 februari tot 1 maart elkaar afwisselen achter het stuur van de nieuwe McLaren. Alonso mag er de eerste kilometers mee afleggen, Vandoorne komt in actie op 27 februari en 1 maart. Van 6 tot 9 maart volgt nog een tweede vierdaagse testsessie.
100 rondjes per dag
In 2017 vielen de tests van McLaren in het water: verder dan 425 rondjes kwamen Vandoorne en Alonso niet door een resem problemen met de Honda. Dit jaar hoopt McLaren elke testdag meer dan 500 kilometer op de teller te hebben, goed voor 100 rondjes per dag.
Voor de echte start van het seizoen is het nog wachten tot zondag 28 maart 2018 voor de openingswedstrijd in het Australische Melbourne.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier