Werken Centrum in laatste rechte lijn: weergoden houden opening van Brugpark nog wat tegen
De heropening van de Centrumbrug in Izegem zal nog even op zich laten wachten. De asfalteringswerken konden voorlopig niet doorgaan wegens de regen. “Maar de aannemer staat klaar. Zodra het baanvak is geasfalteerd, kunnen de afsluitende werken zoals het plaatsen van de bloembakken beginnen.”
De officiële opening is en blijft aangekondigd voor zondag 23 juni, maar het daadwerkelijke openstellen van de brug was eerder gepland. Ergens in de maand mei, maar wellicht wordt dat al heel nipt. Schepen van Openbare Werken Caroline Maertens houdt de buienradar angstvallig in het oog. “Vrijdag was aanvankelijk als droog aangekondigd, dan zou het baanvak geasfalteerd worden. De aannemer staat klaar, maar de weerberichten zijn weer aan het veranderen.”
“Centrumbrug is vernieuwd, maar het blijft een oude brug”
De weergoden zaten niet mee. Dat is allicht de reden voor de vertraging van de opening van de brug. Hoe blik je terug op de werken?
“De slechte weersomstandigheden zijn inderdaad de reden van de lichte vertraging. Een lichte vertraging, want van meet af aan was een volledig jaar voorzien voor de werken. De vertraging blijft dus beperkt tot een aantal weken. De werken verliepen ondanks de weersomstandigheden vlot. De Vlaamse Waterweg, die de werken coördineert, doet er nog steeds alles aan om de brug zo snel mogelijk weer te kunnen openstellen.”
De brug is al die tijd toegankelijk gebleven voor fietsers. Maar op sociale media klaagt men de staat van het nieuwe wegdek aan, er blijft water staan… Krijgt dat nog een oplossing?
“Het klopt dat het regenwater bij uitzonderlijk hevige regenval traag wordt afgevoerd. We mogen niet vergeten dat de centrumbrug een oude brug is. Die is nu wel gerenoveerd, omdat we anders de brug helemaal dreigden te moeten opgeven, maar het is natuurlijk geen nieuwe brug. Het probleem blijft echter beperkt: enkel bij uitzonderlijke regenval blijft er af en toe wat water staan.”
De start van de werken aan de brug betekende begin april vorig jaar ook de invoering van het nieuwe bereikbaarheidsplan. Hoe evalueer je dat?
“Het volledig bereikbaarheidsplan gaat natuurlijk pas in voege van zodra de brug open is. Het is dus nog een beetje te vroeg om nu al de volledige situatie te evalueren. Het verkeer vond intussen wel zijn weg in het centrum, en we horen ook heel veel positieve reacties van fietsers en voetgangers. In functie van de evaluatie van het bereikbaarheidsplan deden we tellingen voor de werken en tijdens de werken. Die zullen we na het openstellen van de Centrumbrug herhalen om een objectieve evaluatie van de situatie te kunnen maken.”
De opening van de brug betekent ook dat er straks verkeer over de brug via de Ketelstraat naar de markt zal rijden. Gebeuren daar nog aanpassingen in de Ketelstraat en op de Grote Markt?
“Voorlopig nemen we geen extra maatregelen in de Ketelstraat en de Grote Markt, aangezien het hier enkel gaat om traag bestemmingsverkeer richting de Grote Markt. Ook dat zullen we evalueren en bijsturen indien nodig.”
Wat moet er nu eerstdaags nog gebeuren?
“In eerste instantie het asfalteren van het baanvak. Deze week hebben we al het gele asfalt van het fietspad kunnen aanleggen, vrijdag of begin volgende week dan hopelijk het baanvak. Daarna moet het verkeerslicht in functie van de hulpdiensten geïnstalleerd worden en wordt er uiteraard ook belijning voorzien. Ook de bloembakken in cortenstaal staan klaar in de Vaartstraat, die worden gevuld en geposteerd op de brug. Onder meer tussen het deel voor auto’s en dat voor fietsers en wandelaars. Die bloembakken zijn ook voorzien van een zitbankje. Om het gemotoriseerd van het fiets- en wandelverkeer te scheiden worden ook nog biggenruggen geplaatst. Maar dat alles kan pas na het asfalteren.”
Op zondag 23 juni wordt de brug feestelijk geopend. Kun je daar al een klein tipje van de sluier lichten?
“Het wordt een feestelijke opening met hapjes, drankjes en live muziek voor alle Izegemnaars. Zeker te noteren in de agenda dus!”
Wat met water dat blijf staan?
Koele minnaars van de vernieuwde brug en het bereikbaarheidsplan zijn de mensen van Vlaams Belang. Lieven Gayse, fervent fietser en lid van de partij, liet zijn partijgenoten op de gemeenteraad al vragen stellen. Want hij heeft zo zijn bedenkingen bij de aanleg. ”Het voet- en fietspad staan bij de minste regenval zo goed als blank van het water. Erger nog: het water blijft urenlang staan op het pas vernieuwde wegdek. Reden: de nieuwe asfaltlaag is zo goed als waterpas aangebracht. Het hemelwater kan de slikkers dus niet bereiken gezien er geen afschot is gegeven aan het nieuwe asfalt. En wanneer dooiwater terug gaat aanvriezen, moeten ze de brug afsluiten wegens te gevaarlijk. Persoonlijk fiets ik al 40 jaar over de centrale brug, nooit was er sprake van wateroverlast”, fulmineert Lieven Gayse die ook bedenkingen heeft bij de investeringen in een brug die binnen enkele jaren toch moet afgebroken worden.
Bereikbaarheidsplan helemaal in werking eens de brug open gaat: duiken er straks bottlenecks op?
Het Izegemse bereikbaarheidsplan treedt, zoals de schepen hierboven ook aangeeft, pas helemaal in werking eens de brug zal open zijn en zal ook pas dan op zijn waarde getaxeerd kunnen worden. En dan zal het ook kijken zijn wat er gebeurt met de door critici voorspelde bottlenecks. Wie uit de richting Emelgem rechts de Prins Albertlaan zal willen inrijden, zal bij een gesloten overweg ook in de rij moeten aanschuiven van het verkeer dat links de spoorweg over wil. Ook is het afwachten hoe de verkeersafwikkeling zal zijn in de Ketelstraat, van oudsher een wandelstraat. Auto’s kunnen daar nu de Grote Markt op, fietsverkeer is er in twee richtingen toegestaan én er zijn geen voetpaden voorzien. Auto’s moeten er wel voorrang geven aan de fietsers die de brug op willen. De straat is ook bewoond. Wie uit zijn voordeur stapt, komt dus (zonder voetpad) op een rijweg terecht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier