TreinTramBus hekelt werken van NMBS in Kortrijk
Op woensdag 24 maart verstuurde TreinTramBus een brief aan NMBS en minister Gilkinet over de werkzaamheden op de lijn 66 (Kortrijk-Brugge) in de paasvakantie. De IC32 (Kortrijk – Brugge) wordt over z’n gehele parcours geschrapt. Enkel de IC23 Brussels-Airport – Oostende zal nog de haltes langs lijn 66 bedienen in een ongunstig aangepaste dienstregeling.
Volgens TreinTramBus zal het leiden tot problemen. In Lichtervelde is voor de reizigers uit het zuiden van West-Vlaanderen geen aansluiting meer op lijn 73 naar de Westhoek. De normale overstaptijd van 8 minuten wordt plots 55 minuten.
In omgekeerde richting bedraagt de overstap volgens de planner 61 minuten. Dat zal leiden tot chaos, want reizigers zullen proberen in één minuut van spoor 1 naar spoor 3 te spurten om de vorige trein te halen. Vermits er in Lichtervelde maar één onderdoorgang is, zal dit ook leiden tot gevaarlijke situaties.
Daarnaast ziet de organisatie ook een tweede probleem: alle reizigers op lijn 66 worden verplicht dezelfde trein te nemen, namelijk die naar Oostende. Wellicht zal door de bizarre verplichting aan het venster te zitten op treinen naar de Kust, niet iedereen meer mee kunnen, ook niet de mensen die bijvoorbeeld in Brugge werken.
Derde spoor
Daarom vraagt TreinTramBus in ieder geval de IC32 in te leggen tussen Roeselare en Brugge. In Roeselare is een derde spoor waar de trein kan keren. Op die manier is er geen probleem bij de werken in Kortrijk en behouden de reizigers in Roeselare, Lichtervelde, Torhout en Zedelgem twee verbindingen per uur.
Werken in Kortrijk hoeven immers het treinverkeer tussen Roeselare en Brugge niet te beperken. Verder moet er gezorgd worden voor aanvaardbare overstappen in Lichtervelde.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier