“Trajectcontroles? Weggesmeten geld!”

De bestaande flitspalen werden vervangen door trajectcontrole. © (foto MG)
Redactie KW

De plannen van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) om zes trajectcontroles in te voeren in Diksmuide botsen op hevige weerstand van lokale politie en stadsbestuur: er was geen overleg, de controles zijn op de verkeerde locatie en de verwerking van de pv’s vergt extra middelen voor de politie. De minister blijft echter voet bij stuk houden. De trajectcontroles komen er sowieso.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plant de omvorming van acht flitspalen tot zes trajectcontroles op het grondgebied van Diksmuide. Die trajectcontroles komen in de Oostendestraat vanaf het kruispunt Schorestraat tot aan het binnenkomen van het centrum van Diksmuide ter hoogte van de Keizerhoek, in de Pervijzestraat vanaf het buitenrijden van Pervijze tot in Kaaskerke, in de Woumenweg bij de doortocht van Woumen, in de Esenweg vanaf het binnenrijden van Diksmuide tot voor de spoorweg, de doortocht van Esen en de Wijnendalestraat vanaf het buitenrijden van Beerst tot op het grondgebied van Koekelare.

Er was geen overleg met de lokale politie of stadsbestuur omtrent onze wens, het nut of de impact van de geplande trajectcontrole

Korpschef Johan Geeraert van politiezone Polder is het echter niet eens met de inplanting en de manier waarop de opvolging van de boetes geregeld wordt. “Om te beginnen was er geen overleg met de lokale politie of stadsbestuur omtrent onze wens, het nut of de impact van de geplande trajectcontrole”, klinkt het. “De samenkomsten met AWV hebben zich beperkt tot mededelingen van de genomen beslissingen, zonder inbreng van de stad noch van de politie. AWV werkt met andere woorden met dictaten. Het is zich ook niet ter plaatse gaan vergewissen van de plaatsgesteldheid. Anders zou het vastgesteld hebben dat op die trajecten nauwelijks mensen wonen, de risico’s gering zijn en de noodzaak elders ligt. Hun cijfers om aan te tonen dat de trajectcontroles noodzakelijk zijn, zijn gedateerd én niet alleen de cijfers van de ongevallen op hun uitgestippelde trajecten, maar op het totale traject van de gewestwegen.”

“Ons voornaamste bezwaar is dat die trajectcontroles vooral geen rekening houden met de plaatselijke situaties en de vraag naar verkeersveiligheid en leefbaarheid in onze dorpskernen”, pikt burgemeester Lies Laridon in. “In het verleden stonden flitspalen bij het binnenrijden van de bebouwde kom. Het project van de minister beoogt nu net het omgekeerde: geen controles meer bij het binnenrijden van de bebouwde kom, maar trajectcontroles bij het verlaten van die zones waar nauwelijks mensen wonen en de problemen gering zijn.”

Verwerking

Daarmee is de kous niet af, want de korpschef vraagt zich af hoe de pv’s verwerkt zullen worden. “De minister meldt dat de verwerking volledig geautomatiseerd is in de Gewestelijke Verwerkingscentra (GVC) en dat de lokale politie daar dus geen extra inzet voor nodig heeft”, aldus Johan Geeraert. “Maar het softwareprogramma is stopgezet en men moet zeker nog tot het einde van dit jaar wachten op nieuwe software, zodat alles nu manueel verwerkt wordt. En de opvolging van onbetaalde pv’s komt nog altijd naar de zone. Het spreekt voor zich dat dit een extra belasting is voor de dienst die extra middelen vergt, maar die zijn er niet. De lokale politiezone zou via het verkeersveiligheidsfonds van de opbrengsten van boetes kunnen genieten. Dat fonds werd echter geregionaliseerd en we wachten al sinds 2017 op de aanvullende schijf uit dat fonds.”

Meer rechtvaardigheid

Bij het kabinet van minister Ben Weyts blijven ze echter voet bij stuk houden. De trajectcontroles komen er sowieso. Overleg hoefde niet. “Het gaat hier om gewestwegen én het Vlaams Gewest draagt alle kosten“, zegt woordvoerder Michaël Devoldere. “In Diksmuide stonden er al acht flitspalen en die konden omgebouwd worden tot trajectcontroles. Dat betekent meer rechtvaardigheid, want bij een flitspaal kan je ‘gepakt’ worden tijdens één enkel moment van onoplettendheid. Dankzij trajectcontrole word je enkel en alleen gestraft als je gedurende langere tijd over de schreef gaat. Wie kan daar tegen zijn?”

Ook zelf ter plaatse gaan kijken was niet nodig. “Bewoning of bebouwing is voor Vlaanderen inderdaad géén criterium bij het plaatsen van een trajectcontrole”, vervolgt de woordvoerder. “Er moet ook verkeersveiligheid zijn op plaatsen zonder bewoning of bebouwing. Uit onderzoek blijkt trouwens wel dat trajectcontroles bij chauffeurs doorwerken. Ze blijven zich ook ná het gecontroleerde traject beter aan de maximumsnelheid houden.”

Gemakkelijker

Dat AWV verkeerde cijfers gebruikte is dan ook niet relevant volgens de minister. “Aan de ene kant wordt er beweerd dat er geen snelheidsprobleem zou zijn op de trajecten waar gecontroleerd zal worden, aan de andere kant wordt er óók beweerd dat er veel politiecapaciteit zal nodig zijn om alle boetes te kunnen verwerken?“, klink het cynisch. “De lokale politie was tot nu toe belast met de verwerking van de overtredingen die vastgesteld werden door de flitspalen, die nu omgebouwd worden naar trajectcontroles. Eenmaal de interne problemen bij de federale politie opgelost zijn, zal de lokale politie zijn handhavingstaak dus gemakkelijker kunnen uitvoeren. Er is nooit een belofte geweest om de middelen uit het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds zomaar door te storten naar de gemeenten. De federale overheid staat in voor de vaste inkomstenstroom van waaruit de politiezones betoelaagd worden. De middelen die wél belanden in het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds worden niet zomaar verdeeld tussen de politiezones. Wel heeft Vlaanderen beslist om middelen uit het Verkeersveiligheidsfonds aan te wenden om te investeren in handhavingssystemen, waarbij Vlaanderen instaat voor 100 procent van de kosten, waar vroeger cofinanciering met de politiezones gebruikelijk was.”

Kafka

De minister en de lokale politie staan zo lijnrecht tegenover elkaar en geen van beiden wil wijken. “Het gevolg zal zijn dat de minister x-aantal trajectcontroles zal installeren van 140.000 euro per stuk, maar dat ze niet operationeel zullen kunnen worden”, zegt Johan Geeraert. “Dat is weggesmeten geld. Er moet een medewerker op het kabinet van Weyts zitten die Kafka heet. Het is typisch Vlaams. Helaas ontbreekt de overlegcultuur bij de Vlaamse overheid, dat is ook zo bij het rookverbod in auto’s met kinderen. Wie zal dat vaststellen? Dat is dezelfde absurde situatie.”

Als er een protocol zal komen, dan is ook burgemeester Lies Laridon niet van plan om dat te ondertekenen. “Nee, want wij hebben daar niets in beslist. Het gevolg zal zijn dat het gewest dan maar zelf zal moeten instaan voor de verwerking van de boetes, en niet onze politiezone.”

Buurtbewoners reageren verdeeld op de komst van trajectcontroles

Op zes plaatsen in en rond Diksmuide komt er straks trajectcontrole, maar wat vinden de bewoners daar eigenlijk zelf van? Wij gingen langs in drie straten waar de trajectcontrole komt en belden aan in Pervijze, Beerst en Diksmuide.

Linda Renckens.
Linda Renckens.© (foto ACK)

Linda Renckens woont met haar gezin in de Veurnestraat in Pervijze. “Ik weet eigenlijk niet goed weet ik moet denken van die trajectcontrole”, reageert ze. “De bebouwde kom valt hier buiten de trajectcontrole. In het centrum is trajectcontrole misschien wel moeilijk realiseerbaar met alle zijstraten en mensen die bijvoorbeeld stoppen bij de bakker. Als het doel van die trajectcontrole is om het verkeer af te remmen vooraleer het in de woonkern komt, dan kan ik mij daar zeker in vinden. Hier op het platteland wordt er veel te hard gereden door veel te zwaar verkeer. Vrachtwagens nemen een sluiproute langs Pervijze. Daarom had ik eigenlijk liever rekeningrijden voor vrachtwagens ingevoerd gezien, maar dat zou dan weer een enorme druk op de vervoersfirma’s leggen. Trajectcontrole vind ik wel eerlijker dan flitspalen. Hier in de Veurnestraat gebeurt het af en toe dat de straat afgesloten wordt omdat er een eind verderop een auto in de gracht ligt en weggesleept moet worden. Misschien zal dat in de toekomst dan minder gebeuren?”

Karim Ommey en zijn echtgenote Els Marchand.
Karim Ommey en zijn echtgenote Els Marchand.© (foto ACK)

Karim Ommey en Els Marchand, die met hun gezin langs de Oostendestraat in Beerst wonen, vinden dat de camera’s op de verkeerde plaats gezet werden. “Zet die camera’s aan het kruispunt in de bebouwde kom en het zal al veer meer helpen“, reageren ze. “Flitspalen in de bebouwde kom houden het centrum veilig en zorgen voor trager verkeer, waardoor het ook voor fietsers, voetgangers en kinderen veiliger wordt.”

Karim stelt zich ook vragen bij de regel van 70 kilometer per uur. “Waarom wordt er geen 80 kilometer per uur ingevoerd, zoals in Nederland, Duitsland en Frankrijk? De laatste jaren gebeuren hier niet veel ongevallen meer, maar we horen wel nog af en toe getoeter of gierende banden van een auto die serieus op de rem moet gaan staan. Op de Oostendestraat wordt wel heel vaak te snel gereden. Waarom kunnen ze in Ieper en op andere plaatsen een zone 90 maken en hier niet? Laat de bestuurders bijvoorbeeld van Diksmuide tot hier 90 kilometer per uur rijden en beperkt de snelheid bij het naderen van de kruispunten dan tot 70 kilometer per uur.”

Rogette Jonckhiere.
Rogette Jonckhiere.© (foto ACK)

Rogette Jonckhiere, die in de Esenweg in Diksmuide woont, ziet vaak auto’s voor haar deur te snel rijden. “De maximaal toegestane snelheid is 50 kilometer per uur, maar dat wordt heel vaak overschreden. De vele vrachtwagens die hier voorbij snellen, helpen ook niet echt om het hier veilig te maken. Al gebeuren hier eigenlijk verrassend weinig ongevallen. Voor fietsers is het heel moeilijk. Ik rijd zelf heel veel met de fiets, maar je moet langs de geparkeerde auto’s en het verkeer slalommen, wat zeker niet veilig. En als er dan nog te snel gereden wordt, is het helemaal niet meer te doen. Of de trajectcontrole daar veel aan zal veranderen, daar heb ik mijn twijfels bij. Het is hier zo enorm druk dat er meer nood is aan een ringweg. Dat zou wel een groot verschil maken qua drukte. Al ben ik zeker niet tegen die trajectcontrole. Alle middelen zijn goed om het verkeer trager te laten rijden. Dat vele verkeer is trouwens ook niet gezond om in te fietsen. Je slalomt niet alleen tussen de geparkeerde auto’s en het rijdend verkeer, maar ook nog eens volop in de uitlaatgassen. Voor de veiligheid van de fietsers zou het misschien goed zijn om langs één kant van de weg een dubbel fietspad te maken en langs de andere kant een parkeerstrook. Zal de trajectcontrole hier de redder zijn? De toekomst zal het uitwijzen.”

(TOGH/ACK)