Geen trajectcontrole in Stationsstraat, bewoners ontgoocheld: “Dit is de autosnelweg van Oudenburg”

Voor Sandra Heyvaert en Stijn Van Hauwaert, hier met zoontje Adam, is de maat vol.© Laurette Ingelbrecht
Voor Sandra Heyvaert en Stijn Van Hauwaert, hier met zoontje Adam, is de maat vol.© Laurette Ingelbrecht
Redactie KW

De aangekondigde trajectcontrole langs de Keiweg, Vaartstraat, Stationsstraat, Westkerksestraat en stuk Gistelsesteenweg wordt door de bewoners heel goed onthaald. “Eindelijk zullen de snelheidsduivels aan banden worden gelegd”, hoor je bij de meesten en lees je op sociale media. Toch zijn enkele bewoners zeer ontgoocheld. “Ons stuk Stationsstraat vanaf de Geneverpiete tot aan de Abdijhoeve valt uit de boot. En dit is nochtans de autostrade van Oudenburg met elke morgen vanaf 4 uur en ook ‘s avonds zwaar en druk verkeer”, stellen Sandra Heyvaert en Stijn Van Hauwaert.

De trajectcontrole op belangrijke in- en uitvalswegen in Oudenburg moet voor minder ongevallen zorgen. “Bovendien blijkt dat mensen zich veel beter aan de opgelegde snelheidsbeperkingen houden voor en na zo’n trajectcontrole”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters.

Drie stukken gewestweg worden in Oudenburg van trajectcontrole voorzien: de N358, N 367 en N368. Heel belangrijk is het stuk Keiweg vanaf de Goede Boterstraat via de Vaartstraat tot aan de oprit van de Stationsstraat. Navraag bij de bewoners wijst uit dat zij heel blij zijn dat hun straat veiliger zal worden. Maar er is ook ontgoocheling te horen, meer bepaald bij wie langs het stuk Stationsstraat woont dat naar het centrum van de stad loopt.

“We zijn uiteraard zeer blij voor de bewoners van het grootste stuk van de Stationsstraat. Dat wordt een hele verbetering. Maar wij staan in de kou”, verwoorden Sandra Heyvaert en Stijn Van Hauwaert het gevoel bij hen en de buren. “Nochtans, dit is de echte autostrade van Oudenburg.”

“Ik kan je garanderen dat hier ooit een zwaar ongeval gebeurt”, maakt Sandra zich kwaad. “Moeten er misschien eerst doden vallen? Ik weet waarover ik spreek, want moet elke dag met mijn kind naar school en daarna naar mijn werk fietsen. Ik wil in alle veiligheid de deur kunnen uitstappen, mijn fiets nemen en met een gerust hart vertrekken. Maar dat is niet zo.”

“Flits in de spitsuren”

“Er wordt hier heel hard gereden. Als ik thuiskom, moet ik soms minutenlang in mijn auto blijven vooraleer te kunnen uitstappen, want de auto’s en vrachtwagens scheren heel dicht bij de parkeerstrook. Bij alle buren werd hier al eens een spiegel afgereden. Vandaar dat we nu een stuk op het voetpad parkeren”, vertelt Stijn Van Hauwaert.

“Ja, er wordt hier al eens een flitser geplaatst. Maar niet in de spitsuren. En dan hoor je dat de meeste bestuurders zich aan de snelheid houden. Plaats die flitser ’s morgens of na 17 uur! Ik ben er zeker van dat sommige aan 90 km/u zullen geflitst worden”, verzekert Sandra Heyvaert.

“Ik kan je garanderen dat hier ooit een zwaar ongeval gebeurt”

“We richten onze pijlen niet op het lokale bestuur, maar op het Vlaamse ministerie van Mobiliteit. Doe iets, plaats een wegversmalling, zodat de snelheidsduivels worden afgeremd. Ik ben het echt beu om dit telkens te moeten herhalen. Weet je, indien nodig ga ik zelf actie ondernemen”, besluit Sandra Heyvaert als bezorgde mama.

“Als stadsbestuur zijn we enorm tevreden dat de Vlaamse minister voor Mobiliteit Lydia Peeters maar liefst drie van de 19 nieuwe trajectcontroles die er bijkomen in Vlaanderen in 2021, toegekend heeft aan Oudenburg. Dit is een serieuze budgettaire inspanning van Vlaanderen, waarbij een groot stuk van ons verlanglijstje ingewilligd is. Als stad waren we ook nog vragende partij om een trajectcontrole te voorzien langs de Brugsesteenweg in Roksem en ook langs de Stationsstraat van de Geneverpiete tot het centrum van Oudenburg, het stuk waar Sandra en Stijn wonen”, reageert burgemeester Anthony Dumarey.

Extra controles

“Door de extra trajectcontroles komt er heel wat ruimte vrij om in te zetten op extra flitscontroles langs de Stationsstraat, ook tijdens piekmomenten. Maar we gaan nog meer doen, zo zijn we momenteel in overleg met het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer om fietssuggestiestroken aan te leggen langs deze weg. Een ingreep waarvan al werd bewezen dat dit het verkeer afremt.”

“Verder zullen we ook nog werken met digitale snelheidsmeters die de automobilisten attent zullen maken op hun snelheid. We zullen de komende jaren ook blijven aandringen voor bijkomende ingrepen aan dit stuk Stationsstraat om zo voor een veilige omgeving te zorgen”, meldt de burgemeester.

“Als stadsbestuur hebben we geen zeggenschap over de Stationsstraat, gezien dit een gewestweg is. Toch zijn we op vandaag al zeer tevreden dat Vlaanderen zo’n ingrijpende inspanningen doet in onze stad. We zullen echter niet op onze lauweren rusten en verder inzetten op een verkeersveilig Oudenburg en een verkeersveilige Stationsstraat.”

(LIN)

Melissa Stevelinck van Ukkie & Co: “Graag ook nog een zebrapad”

Melissa Stevelinck blijft vragende partij voor een zebrapad aan Ukkie & Co.© Laurette Ingelbrecht
Melissa Stevelinck blijft vragende partij voor een zebrapad aan Ukkie & Co.© Laurette Ingelbrecht

Ook een stuk van de Gistelsesteenweg krijgt trajectcontrole. Vooral in de spitsuren is het er heel druk. Melissa Stevelinck baat er al 13 jaar kinderdagverblijf Ukkie & Co uit en weet hoe gevaarlijk het er kan zijn. “Zeker als de mama’s hier met hun kindje moeten oversteken, want er is geen zebrapad”, herhaalt Melissa voor de zoveelste keer het probleem.

“In onze kinderopvang hebben we momenteel een tweeling. Kan je je voorstellen wat het is als die mama met twee maxicosi’s de straat over moet? Parkeren moet immers aan de overkant van de straat. Het gebeurt dat ze daar tien minuten staat vooraleer ze over kan”, zegt Melissa.

“Dat er trajectcontrole komt, daar ben ik blij om. Maar ik vrees dat het niet de oplossing is voor de fietsende, schoolgaande jeugd die hier moet oversteken om de Oude Brugseweg te bereiken.” (LIN)

Shirley Verschaeve en Koen Declerck: “Wij zijn alvast heel enthousiast”

Shirley Verschaeve en Koen Declerck wonen met hun zoontjes Milan en Finn langs de Westkerksestraat.© Laurette Ingelbrecht
Shirley Verschaeve en Koen Declerck wonen met hun zoontjes Milan en Finn langs de Westkerksestraat.© Laurette Ingelbrecht

Shirley Verschaeve en Koen Declerck wonen met hun kinderen Milan en Finn in het stuk Westkerkestraat waar de snelheidsbeperking van 50km/u geldt. “Veel chauffeurs rijden hier veel rapper. Vooral ’s morgens en ’s avonds vlammen de auto’s hier voorbij”, stelt het koppel. “Dat er nu trajectcontrole komt, is heel positief. Wij zijn alvast heel enthousiast en hopen dat onze straat veiliger wordt”, aldus Shirley en Koen.

“Veel chauffeurs hebben geen geduld meer en sommigen zijn zelfs onhoffelijk in het verkeer. Dat ondervinden we ’s morgens dikwijls als de schholbus hier stopt om Milan op te halen. Ofwel steken ze de bus zomaar voorbij, ofwel staan ze te claxonneren”, zucht Shirley. “Ook van onze oprit wegrijden, is gevaarlijk. En als er flitscontrole is, wordt er wel plots trager gereden”, zeggen Shirley en Koen. (LIN)

Carole Jacquy en Peggy Van Der Kelen: “Eindelijk wordt er iets gedaan”

Peggy Van Der Kelen en Carole Jacquy wonen met hun zoontjes Tibe en Tim langs de Keiweg waar tot hun tevredenheid trajectcontrole komt.© Laurette Ingelbrecht
Peggy Van Der Kelen en Carole Jacquy wonen met hun zoontjes Tibe en Tim langs de Keiweg waar tot hun tevredenheid trajectcontrole komt.© Laurette Ingelbrecht

Peggy Van Der Kelen en Carole Jacquy wonen met hun zoontjes Tibe en Tim langs de Keiweg. Ze juichen de komst van trajectcontrole in hun straat en bij uitbreiding de Vaartstraat en Stationsstraat toe. “We zijn acht jaar geleden in de Keiweg komen wonen. Uiteraard zijn we tevreden dat er eindelijk iets wordt gedaan om die snelheidsduivels in te tomen.”

“Ik werk sinds enkele maanden van thuis uit. Het valt me meer en meer op aan welke snelheden vracht- en personenwagens hier voorbijrijden. Om nog te zwijgen van de Johnny’s die met hun motor voorbijracen, sommige op één wiel”, ondervindt Peggy dagelijks. “Als je hier zelf aan de toegelaten 50 km/u rijdt, ga je je ongemakkelijk voelen, want de achterligger kleeft aan je bumper of flikkert met de lichten. Dus ja, laat die trajectcontrole maar komen en liefst zo rap mogelijk.” (LIN)