Spanningen in Oost-Europa zorgen sneller voor nieuwe brug

De nieuwe bruggen over het Leopold- en Schipdonkkanaal in Moerkerke komen er al in 2023. © Davy Coghe
Piet De Ville

De nieuwe bruggen over het Leopold- en Schipdonkkanaal in Moerkerke, in functie van de omvorming van de N49 tot autosnelweg A11, worden op vraag van de NAVO een jaar vroeger gebouwd, al in 2023 dus. De NAVO wil zo snel mogelijk met zwaar militair materiaal naar de Oostgrens van Europa kunnen.

Het was tijdens een infosessie voorafgaand aan de jongste gemeenteraad in Damme dat projectleider Koen Theys van Agentschap Wegen en Verkeer met deze opmerkelijke boodschap kwam. De man kwam er uitleg geven over de werkzaamheden voor het verder naar het binnenland doortrekken van de autosnelweg A11 die nu al tussen Zeebrugge en Westkapelle loopt.

Een belangrijk onderdeel daarvan is dus de brugconstructie over de tweelingkanalen Schipdonk- en Leopoldkanaal in Moerkerke, ter hoogte van het vroegere, intussen al onteigende restaurant Pick Wick. Intussen zijn al een hele reeks woningen en horeca- en bedrijfspanden onteigend en afgebroken langs het traject.

De nieuwe brugconstructie over de tweelingkanalen zou volgens de aanvankelijke planning in 2024 gebouwd worden. Maar die timing is dus met een jaar vervroegd en dat is best wel opmerkelijk bij openbare werken. Het zijn dan ook geen kleine jongens die vroegen om de planning aan te passen. Het is de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie, de NAVO, die hiervoor vragende partij was.

Haven van Zeebrugge

De huidige infrastructuur is niet uitgerust voor echt zwaar transport, zoals militair materieel. En met het oog op de oorlog in Oekraïne en de bijhorende spanningen in heel Europa – en dan vooral in Oost-Europa – hecht de NAVO er belang aan om snel militaire uitrusting en wapentuig te kunnen transporteren doorheen Europa.

Het zou daarbij vooral gaan om materiaal dat via de haven van Zeebrugge wordt aangebracht. Vanuit de haven zou dat materiaal zo vlot ter bestemming moeten geraken. Zeebrugge zou zo als strategische haven kunnen gebruikt worden voor troepen en materiaaltransport.

Financiële inbreng

Door dat supranationaal, strategische belang komt er ook een bijzondere financiering kijken bij het project. Met name het Europese subsidiekanaal Connecting Europe Facility en meer specifiek de tak Military Mobility. De financiële inbreng via deze weg zou tot de helft van de totale kost bedragen.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.