Sociaal-economische invulling voor stationsgebouw in Poperinge: “Concrete voorstellen gezocht”

Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.
Andres Hollebeke
Andres Hollebeke Medewerker KW

De NMBS gaat via een marktconsultatie op zoek naar een kandidaat-concessionaris voor de bezetting van een aantal ruimten in het station van Poperinge, voor de exploitatie van een sociaal-economisch concept.

“We zitten nu in een afbouwscenario, waarbij de loketten nog af en toe open zijn. Ik ga ervan uit dat de volledige sluiting voor begin volgend jaar zal zijn”, aldus burgemeester Christof Dejaegher (CD&V).

“Buiten, aan de kant van de sporen, staat momenteel één automaat. En die werkt in veel gevallen niet. Veel senioren, mensen met een beperking en mensen die niet vertrouwd zijn met automaten, hebben er dikwijls moeite mee. In plaats van die luxueuze nieuwe stations in bepaalde grote steden hadden ze bij de NMBS beter wat meer gedacht aan kleine stations zoals het onze, dat een beschermd monument is.”

Vier voorstellen

Ondertussen wordt er gezocht naar een nieuwe invulling voor bepaalde ruimten in het stationsgebouw. “We zitten nu volop in de procedure om nieuwe dienstverlening te voorzien in enkele ruimten van het station. De NMBS stuurde tijdens de zomer een oproep uit om ideeën aan te leveren voor een invulling van de lokalen.”

“De NMBS ontving vier voorstellen, en heeft die met ons besproken: een combinatie van koffiebar met winkelfunctie met sociaal oogmerk, een co-working place met bijhorende horeca, een kinderopvang en een ruimte voor taxiverhuur. De gemeenschappelijke keuze viel uiteindelijk op een sociaal-economische invulling.”

Op 24 november is er een bezoekdag voorzien en tegen 10 december moeten de concrete voorstellen binnen zijn. Het uiteindelijke doel is het verhogen van de leefbaarheid en de dynamiek en uitstraling van het stationsgebouw, zodat het geen gesloten, lege en kleurloze plaats wordt. De duurtijd van de concessie is 8 jaar en start ten vroegste op 1 maart 2022. Ook het masterplan voor de vernieuwing van de stationsomgeving is in volle voorbereiding.

“Het is een moeilijke puzzel, die gelegd moet worden. Er ontstonden de jongste jaren heel wat trends, zoals deelfietsen en deelauto’s. In het kader van het vervoer op maat moeten de Hopp-inpunten een plaatsje krijgen en uiteraard zijn er heel wat aanpassingen aan de dienstverlening van De Lijn. Ook de NMBS ziet zich voor uitdagingen geplaatst wat de perrons betreft. En het totaal aantal fietsparkeerplaatsen moet ook al omhoog door de stijgende behoefte”, zegt de burgemeester.

Parkeren

“Willen we meer mensen de trein op krijgen en van de weg afhalen voor verdere verplaatsingen, dan zijn in een landelijk gebied als het onze parkeerplaatsen van groot belang. We moeten auto’s een plaats kunnen geven en naar de toekomst toe zullen dat meer en meer elektrische auto’s worden”, aldus de burgemeester.

“Maar bovenal moet de stationsomgeving aantrekkelijker en moderner worden, zodat de verblijfskwaliteit en de sociale veiligheid kunnen verbeteren. Onze stationsomgeving is verouderd en voorbijgestreefd en vooral versleten. Het geheel zal deugd hebben van een opwaardering. Streefdatum om het masterplan op te leveren en op al die uitdagingen een evenwichtig antwoord te vinden, is juni 2022. Ondertussen proberen we met Infrabel in dialoog te gaan voor de oude spoorweg en proberen we ook nog twee woningen te verwerven”, besluit de burgemeester.

(AH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier