"Aangezien de harde brexit lijkt afgewend, verwachten we geen verkeersproblemen meer. Maar uiteraard zullen alle diensten alles nauwgezet opvolgen", zegt Yves Stevens, woordvoerder van het nationaal crisiscentrum.
...

"Aangezien de harde brexit lijkt afgewend, verwachten we geen verkeersproblemen meer. Maar uiteraard zullen alle diensten alles nauwgezet opvolgen", zegt Yves Stevens, woordvoerder van het nationaal crisiscentrum.Maandenlang zijn verschillende diensten bezig geweest met het uittekenen van plannen om de mobiliteitshinder van een eventuele harde brexit tot een minimum te beperken. Daarbij ging de aandacht vooral naar de haven van Zeebrugge, de grensovergang in Rekkem en de regio rond Adinkerke. De vrachtwagens zouden volgens de plannen verplicht worden om te blijven rijden en niet stil te staan op de pechstrook of - in het ergste geval - op de autosnelweg zelf. Wanneer er file aan de douane dreigt, zouden de tientonners verder moeten rijden in Frankrijk om daarna terug te keren. Zo zou het personenvervoer kunnen blijven rijden en alle afritten vrij blijven. Ook alle snelwegparkings zullen met sanitair voorzien worden, om daar eventueel vrachtwagens te laten wachten.Al die plannen mogen nu in de koelkast. "Of het verloren werk was? De uitgetekende mobiliteitsplannen zullen in de toekomst nog nuttig kunnen zijn bij pakweg zware verkeersongevallen of manifestaties. Het plan heeft trouwens al zijn waard bewezen tijden de blokkades aan de grensovergang."