Mobiliteitsplan van Veurne voorgesteld: fietszone binnen de kleine ring

Schepen van mobiliteit Pascal Sticker (Veurne Plus) bij één van de kaarten waar de bezoekers de aanpassingen in het mobiliteitsplan konden consulteren. © JT
Redactie KW

Met een introductiefilmpje in de Seylsteen in Veurne konden de bezoekers die zich inschreven een blik werpen op de plannen die het stadsbestuur van Veurne voorziet om het verkeer in de stad veiliger en vlotter te laten verlopen. ‘Vlot Veurne’ voorziet heel wat aanpassingen om de mobiliteit in de stad te verbeteren.

Dankzij antwoorden die de stad kreeg via een enquête heeft het beleidkeuzes gemaakt. Zo is het de bedoeling om het centrum aantrekkelijker te maken voor de fietsers. Ook het parkeren en het circuleren in de stad wordt herbekeken.

Een betere en veiligere fietsinfrastructuur was één van de werkpunten. Daarom is er gekozen om een fietszone te maken in het volledige gebied binnen de kleine ring. In heel wat straten binnen de kleine ring wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd. Zo kan de actieve weggebruiker veiliger naar het stadscentrum komen. Wat betreft het parkeerbeleid verandert er niet veel in het centrum. De blauwe zone blijft behouden. Er worden op verschillende plaatsen shop&go-plaatsen ingevoerd. Er wordt ook een extra blauwe zone ingevoerd rond het ziekenhuis AZ-West. De randparkings zullen een eigen bewegwijzering krijgen. Je zal vanaf de invalswegen via deze parkeerroute naar de parkings worden gestuurd.

Een zone 30 wordt ingevoerd in alle woonwijken binnen de bebouwde kommen van Veurne. Er zullen in het kader van de basisbereikbaarheid meerdere Hoppinpunten worden ingericht. Een Hoppinpunt is een multimodaal knooppunt waar vlot van de ene op de andere vervoermodus overgestapt kan worden. Dit Flex-vervoer van De Lijn vervangt de Belbus vanaf 6 januari 2024.

Je kan reserveren bij deze dienst op een centraal telefoonnummer, of via een app de rit ingeven. Het tarief van De Lijn zal behouden blijven. In de week kan men een beroep doen op deze Flex-dienst tot 23 uur, in het weekend tot 2 uur ‘s nachts.

Veurnaar Rik Vandewalle, die ook een kijkje kwam nemen, vindt dat met het plan het fietsen gemakkelijker en veiliger zal worden in de binnenstad. “We moeten het rijden met de wagen leren wat meer achterwege te laten, het zal voor velen van hun rijgedrag een aanpassing vragen. Het kort parkeren en meer shop&go-plaatsen vind ik positief”, zegt Rik.

Geert Surgeon, die in de Nieuwstad in Veurne woont, had enkele bedenkingen bij het invoeren van het éénrichtingsverkeer voor voertuigen tussen het Zevensterrenplein en de rotonde aan de Vaartstraat in de richting van het station. “Rond de spoorwegovergang zijn er nu soms grote vertragingen in de doorstroming van het verkeer, ik denk dat de situatie, er zeker niet op zal verbeteren met dit nieuwe plan”, meent Geert.

Meer over de aanpassing van het mobiliteitsplan lees je op www.veurne.be/vlot-veurne.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier