Mobiele flitspaal en ledverlichting moeten zware ongevallen voorkomen aan kluifrotonde N58 in Rekkem

Zondagavond knalde een 34-jarige Fransman uit Moeskroen de rotonde op. Hij vloog over de vangrails en kwam ondersteboven tegen de pijler van de brug van de E17 terecht. © LSi
Redactie KW

Er komt langs de N58, net voor de kluifrotonde in Rekkem, een mobiele ‘superflitspaal’ in de hoop dat automobilisten wat trager zullen rijden. Het is één van de nieuwe, dringende maatregelen die het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) neemt nadat het voorbije weekend opnieuw twee chauffeurs op de rotonde en de vangrail knalden. Er is maandagochtend alvast ook al meteen een nieuw mobiel lichtbord geplaatst om de rotonde extra te accentueren.

Zondagavond knalde een 34-jarige Fransman uit Moeskroen, die uit de richting van Moeskroen kwam, de rotonde op. Hij vloog verder over de vangrails die door vele eerdere ongevallen volledig verhakkeld raakten en kwam ondersteboven tegen de pijler van de brug van de E17 terecht. Het duurde meer dan een uur vooraleer de brandweer Sebastien L. uit zijn wrak konden bevrijden. Hij liep levensgevaarlijke verwondingen op en wordt in een kunstmatige coma gehouden.

Het was het tweede ongeval van het weekend op die plek, want zaterdagochtend vroeg knalde een 22-jarige Fransman onder invloed van alcohol en drugs ook al op de rotonde. Daarbij sneuvelde het mobiele lichtbord op de rotonde.

Begin dit jaar, op 5 januari, botsten er nog twee voertuigen ter hoogte van de kluifrotonde. In juni 2022 reed er zelfs een tientonner in op vier geparkeerde voertuigen. In april 2022 viel het zwaarste ongeval te noteren. Toen kwamen twee Franse jongeren om het leven nadat ze met hoge snelheid tegen de brugpijler aangereden waren.

Vele maatregelen

Bij politiezone Grensleie roepen ze nu op om snel nog meer maatregelen te nemen. “Zelf houden we regelmatig controles en telkens rijdt zo’n twintig procent van de bestuurders er te snel”, klinkt het bij politiewoordvoerder Stefaan Vannieuwenhuyse. “Vooral de defecte openbare verlichting moet dringend aangepakt worden, maar maatregelen zoals extra markering, reflectoren, dringende herstelling van de vangrails zijn zeker ook welkom. En waarom niet werken met een dummie flitspaal?”

AWV nam al vele maatregelen om zware ongevallen op die plek aan het op- en afrittencomplex van de E17 te voorkomen. De maximumsnelheid verlaagde van 90 kilometer per uur naar 70 en de twee rijvakken daalden naar eentje. Het andere rijvak is gearceerd en niet meer bedoeld om te gebruiken.

Maar AWV plant na de blijvende problemen nog extra maatregelen. “Het gearceerde deel zal, van zodra het budget het toelaat, worden verwijderd en fysiek helemaal ontoegankelijk worden gemaakt”, weet Dirk Vanhuyse van AWV. “Het lichtbord zal meteen vervangen worden door een nieuw exemplaar en op korte termijn zal een mobiele flitspaal langs de N58 geplaatst worden. Dat moet een ontradend effect hebben voor hardrijders.”

Beter zichtbaar

Het meeste heil wordt uiteindelijk verwacht van de ledverlichting die tegen april-mei zal worden voorzien. “Dat moet de zichtbaarheid van de rotonde verhogen”, aldus commissaris Stefaan Vannieuwenhuyse van de politiezone Grensleie. “Want we stellen vast dat diegenen die er crashen vaak de rotonde niet eens hebben opgemerkt. Wellicht omdat het er te donker is. Misschien kunnen er op termijn ook nog knipperende lichtjes op de rotonde geïnstalleerd worden, of kan de rand van de rotonde wit geschilderd worden. Het zijn maar ideetjes die de veiligheid er nog kunnen verhogen. Maar ook de automobilisten moeten beseffen dat ze zich er aan de snelheidsbeperking van 70 km/u moeten houden. We voeren er regelmatig snelheidscontroles uit en stellen altijd vast dat 1 op 5 er nog (veel) te snel vanuit Moeskroen komt aangereden op de dalende gewestweg.” (LSi)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier