MENEN/WEVELGEM: Groenestraat: niemand wil betalen voor heraanleg
Tien dagen lang ging deze krant op zoek naar de slechtste fietspaden. West-Vlaanderen heeft er nogal wat, zo blijkt: niet minder dan 522 meldingen kregen we binnen. In onze regio springt de Groenestraat in Menen eruit. “De weg naar Menen Wald lijkt nog steeds in de toestand van vlak na de Eerste Wereldoorlog te zijn.” Stad Menen, de gemeente Wevelgem en de Vlaamse overheid kijken naar elkaar om de heraanleg te financieren.
Dit artikel maakt deel uit van ons Dossier ‘Op het slechte pad’. p>
De Groenestraat, een landelijke weg die Menen met Wevelgem verbindt, ligt er slecht bij. Vooral het stuk tussen het kruispunt met de Henri Debrabanderestraat en Menen Wald, de grootste Duitse begraafplaats in onze provincie, kan best een nieuw laagje asfalt gebruiken. Daar dokkeren de fietsers op veel plaatsen bijna van hun tweewieler, terwijl ze op punten diepe putten moeten ontwijken.
“Een tiental jaar geleden (2008-2009, red.) voerde het Agentschap Wegen en Verkeer grote aanpassingswerken uit in de Menenstraat”, vertelt Wevelgemnaar Paul Demuynck. “De Groenestraat lag er toen al niet goed bij. Die weg werd echter een deel van de omleiding, met alle gevolgen van dien. Het Vlaams gewest lijkt het herstel achteraf niet te hebben ingecalculeerd. Heel jammer, want de Groenestraat maakt deel uit van het verkeersluw traject voor veel fietsers tussen het westen van Wevelgem en Menen.”
“Ook de Henri Debrabanderestraat op Wevelgems grondgebied kan wel een nieuwe toplaag gebruiken. Een gezamenlijke aanpak door Menen en Wevelgem zou kostenbesparend zijn. De werken zouden best zo snel mogelijk uitgevoerd worden. Het liefst nog voor velen opnieuw met de fiets op pad gaan. Of toch tegen 11 november. Dat zou een waardig eerbetoon zijn aan de 48.049 gesneuvelde Duitse soldaten die op het einde van de Groenestraat begraven liggen op Menen Wald. Nu lijkt de weg nog steeds in de toestand van vlak na de Eerste Wereldoorlog te zijn.”
Stad Menen is op de hoogte van de slechte toestand van de Groenestraat. “Die landelijke weg kreeg het jaren geleden inderdaad zwaar te verduren”, stelt schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Dirk Vanholme (N-VA). “Er werd toen een voorstel ingediend om de Groenestraat op kosten van het gewest te laten herstellen. In eerste instantie leek dit ook zo te gebeuren, maar op een hoger niveau werd dit niet goedgekeurd.”
Een herstelde weg zou een mooi eerbetoon zijn aan de 48.049 gesneuvelde Duitse soldaten
Eerste definitief antwoord
“Zoveel jaren later is de situatie nog niet uitgeklaard. We hopen nog steeds dat we tot een oplossing komen met de Vlaamse overheid, want we spreken hier over een kostprijs van minimum 100.000 euro.”
Ook Wevelgem zit mee aan tafel. “Tot de omleiding behoorden de Henri Debrabanderestraat, een deel van de Normandiëstraat en een deel van de Hoge Posthoornstraat”, pikt schepen van Mobiliteit Marie De Clerck (CD&V). “We werden in dit dossier al van hot naar her gestuurd. Volgens mijn info zou het nu terug op het bureau beland zijn van Sven Couck, de ingenieur die de werken begeleid heeft in de Menenstraat. We hopen dat er na tien jaar een oplossing uit de bus komt. Zeker is wel dat zolang er geen definitief antwoord komt, er geen werken gebeuren.”
Bij het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer beaamt directiesecretaris Dirk Vanhuysse dat er gesprekken zijn met stad Menen en gemeente Wevelgem. “We gaan na wie de herstellingen op de gemeentewegen zal moeten betalen”, vertelt hij. “Menen en Wevelgem zullen in ieder geval de werken op hun eigen grondgebied voor hun rekening moeten nemen. Er wordt nu onderzocht of Wegen en Verkeer een deel van de rekening moet vereffenen. Indien dat het geval is, zullen we bekijken over welke financiële bijdrage het gaat.”
“Hoe dan ook, er was tien jaar geleden een omleiding voorzien tijdens de werken, maar het ging om een ander traject. Door omstandigheden tijdens de effectieve uitvoering werd er uiteindelijk een andere omleiding uitgestippeld.”
Dossier Op Het Slechte Pad
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier