Inwoners van Koestraat in Wervik voeren ‘graffiti’-actie tegen te hoge snelheid in hun straat: “Beter een GAS-boete dan een ongeval”
Enkele buurtbewoners van de Koestraat in Wervik hebben genoeg van het snelheidsprobleem in hun straat. Sinds 2018 geldt er een zone 30 in de straat, maar die wordt niet nageleefd. Ondanks de invoering van de maatregel, bleef er volgens buurtbewoonster An Maes een gebrek aan handhaving en sensibilisering. “In die zes jaar vergat men echt te luisteren naar de burgers, te sensibiliseren, te handhaven en te zorgen voor snelheidsremmende maatregelen,” klinkt het. Dit leidde tot een actie van Maes en haar dochters Nelle (17) en Janne (15), met affiches en krijtcijfers op de weg om automobilisten te wijzen op de snelheidslimiet.
An Maes hekelt de traagheid van het systeem. “Wat we willen aankaarten, is de logheid van het systeem, zelfs op lokaal niveau, over een thema dat jong en oud beroert en aangaat,” legt ze uit. Hoewel er in de Koestraat nog geen zware ongevallen zijn gebeurd, ziet Maes het als een kwestie van tijd. “Als iemand veel te snel rijdt, dan kunnen de gevolgen ernstig zijn. Ik denk altijd: het zal ooit de eerste keer zijn, en er is niets gedaan om dat te voorkomen. In 2018 is de zone 30 ingevoerd. We zijn ondertussen twee schepenen en zes jaar verder, en nog altijd weten automobilisten niet dat ze 30 kilometer per uur moeten rijden. Dan schort er toch iets?”
Heft in eigen handen
Omdat er geen gehoor werd gegeven aan hun bezorgdheden, namen An Maes en haar gezin dus het heft in eigen handen. Op 29 september 2024 verspreidde ze affiches met een ludieke boodschap in de buurt. “Iedereen in de Koestraat tot aan de Barrierestraat kreeg een affiche met een begeleidend briefje in de bus. Het was mooi om te zien dat veel buren die in de loop van de week ophingen,” vertelt ze.
Daarnaast besloot het gezin om krijtspuitbussen aan te schaffen en zelf op de rijbaan het cijfer 30 te spuiten. “Dat valt veel meer op. Eigenlijk is de boodschap: waarom was zoiets in zes jaar niet mogelijk? Sensibiliseren en informeren, is dat niet het begin van veel zaken?” Hoewel er in de voorbije jaren geen ernstige ongevallen in de Koestraat zijn gebeurd, herinnert Maes zich incidenten van twintig jaar geleden.
“De weergoden waren ons bijzonder goed gezind, waardoor het er na een week nog steeds opstaat”
Ook al gebeurde het initiatief van An Maes en haar dochters op eigen houtje, was het wel geïnspireerd op de actie van Wervik Wordt Wakker. Op 17 september 2024 werd er immers getoeterd om de politici wakker te schudden voor een duurzamer Wervik. “We verzamelden ideeën over duurzame mobiliteit na een participatiemoment begin september. Dat gaf ons het nodige duwtje in de rug. Het is goed om te weten dat we niet alleen staan in onze bezorgdheden,” zegt Maes.
GAS-boete?
Op de vraag of Maes een GAS-boete verwacht voor haar actie antwoordt ze nuchter: “Nog niet, maar ik ga er toch van uit dat we hiervoor geen boete krijgen. Het betreft een initiatief ten goede en van tijdelijke duur. De krijtcijfers verdwijnen na enkele regenbuien. Als we toch een boete krijgen, ga ik eerst even langs op het stadhuis,” lacht ze.
“Naast de eventuele boete hebben we ook zelf de affiches en spuitbussen betaald. Op zich doen we dat met veel plezier, maar dit is natuurlijk niet onze taak. Wel grappig: mensen die niet in de Koestraat wonen, vroegen ook naar de affiches, en iemand vroeg zelfs of we geen exemplaren hadden voor heel Wervik, Geluwe en Kruiseke!”
Tijdelijke ‘graffiti’
Tot slot benadrukt Maes dat hun ‘graffiti’ van tijdelijke aard is: “Aan vandalisme doen we niet mee, het zijn krijtspuitbussen. De weergoden waren ons bijzonder goed gezind, waardoor het er na een week nog steeds op staat. En ja, we hebben nog wat krijt over voor een eventueel vervolg.”
Met deze actie hoopt An Maes dat Stad Wervik nu wel zal luisteren naar haar inwoners en de nodige maatregelen neemt om de verkeersveiligheid in de Koestraat te verbeteren. Tot die tijd blijft ze vastberaden: “Beter een GAS-boete dan een ongeval met alle gevolgen van dien.”
De bevoegde schepen werd gecontacteerd, maar op het moment van schrijven kon die nog niet reageren. Op de gemeenteraad van maart 2023 werd wel aangekondigd dat er mogelijk een proefproject met trajectcontrole zou komen in de straat.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier