Ieper: “We verwachten toeloop naar cursussen theorie”

Kurt David van VTI Rijschool Ieper. © (Foto TOGH)
Redactie KW

De veranderingen van het rijexamen zorgden voor een toeloop van aspirant-autobestuurders in de examencentra op 31 mei. “Maar heel veel van hen zijn gezakt omdat ze er nog niet klaar voor waren”, zegt directeur Kurt David van VTI Rijschool Ieper, die gematigd positief is over de hervorming.

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Nieuw Rijexamen.

Vooral de wijziging van het theoretisch examen, waarbij voortaan een onderscheid gemaakt wordt tussen zware overtredingen en lichte fouten, noopte heel wat aspirant-bestuurders om versneld het examen af te leggen. “Er waren nog heel veel mensen die probeerden om nog snel voor 1 juni hun theoretisch examen af te leggen”, zegt Kurt David, directeur van VTI Rijschool Ieper. “Je zag dat ook aan de lange rij aan het examencentrum in Moorsele. Op een gegeven moment hebben ze zelfs mensen die in de rij stonden naar huis gestuurd omdat ze toch niet meer hun examen konden doen voor het sluitingsuur.”

Haast en spoed is zelden goed, en dat geldt ook voor het afleggen van het rijexamen. “Het was duidelijk dat weinigen er klaar voor waren en velen zijn dan ook gezakt”, zegt Kurt. “Eén examinator vroeg zelfs aan een kandidaat: ‘wat kom je hier eigenlijk doen?’ Dat was ook de eerste keer dat ik dat meemaakte.” (lacht, red.)

Nieuwe test

“Er is wel wat paniek, ook bij de ouders”, vervolgt Kurt. “Veel dingen zijn nieuw. We krijgen dan ook veel vragen, vooral over de GOCA-Risk Perception Test. Die computertest is een aanvulling op de proef op de openbare weg en gaat na of de kandidaat de verschillende potentiële gevaren op de weg tijdig kan herkennen en correct kan inschatten. Wij zijn trouwens niet de enigen die er veel vragen over krijgen. Ik hoor deze signalen van alle rijscholen.”

“Door de hervorming zijn we opnieuw op het niveau van tien jaar geleden”

Herkansen

Nu 1 juni gepasseerd is, zou je verwachten dat de inschrijvingen weer dalen, maar niets is minder waar. “Nee, het blijft druk. Je hebt altijd jongeren die in het najaar 18 worden en dus nu moeten beginnen denken aan hun rijbewijs en rijopleiding. Bovendien moet al wie op 31 mei niet slaagde nu voor een tweede keer proberen.”

Over het vernieuwde rijexamen is Kurt David gematigd positief. “Het is er zeker niet gemakkelijker op geworden. Ik had de indruk dat de lat de afgelopen jaren steeds lager gelegd werd. Door de hervormingen zijn we opnieuw op het niveau van tien tot vijftien jaar geleden. Vooral de zware fouten zouden wel eens voor problemen kunnen zorgen. Je moet 41 op 50 halen. Vroeger zou je dan negen fouten mogen maken, maar nu kan je al na twee zware fouten gezakt zijn. Ook voor ons is dat nog koffiedik kijken, maar we verwachten wel een toeloop naar ons cursussen theorie.”

Nederland gidsland

Toch kan het nog altijd veel beter. “Het blijft nog steeds een momentopname en men zou meer getrapt moeten werken. Zo pleit ik ervoor dat nieuwe autobestuurders een jaar of anderhalf jaar geëvalueerd worden. Dat is zo in Nederland, wat volgens mij toch het gidsland is in deze materie. Dat komt omdat ze er langer mee bezig zijn. Bij ons komen er telkens nieuwe mensen die zich buigen over de regels en wetten als er nieuwe ministers zijn. In Nederland zitten daar constant experts op.”

Wel verwacht Kurt dat Vlamingen meer naar Brussel zullen trekken om hun rijbewijs te halen. Rijbewijsshoppen dus. “De nieuwe regelgeving geldt alleen in Vlaanderen (gewesten mogen sinds de zesde staatshervorming zelf over de rijopleiding beslissen, red.). In Brussel is er dus nog geen sprake van zware fouten op het theoretisch examen. Bovendien zullen ouders of andere familieleden in Vlaanderen vanaf 1 oktober zelf eerst drie uren les moeten volgen voor ze begeleiders mogen zijn. In Brussel is dat niet het geval. Een absurde situatie.”