Fietszones in Wervik worden aangepast, blauwe zone in Geluwe verdwijnt

De Sint-Medardusstraat wordt niet langer een fietsstraat. Die beslissing kwam er op basis van de breedte. © EDB
Erik De Block
Erik De Block Medewerker KW

Na een proefperiode van maar liefst drie jaar worden de fietszones in Wervik en Geluwe definitief. De wegmarkeringen zijn ondertussen nog nauwelijks zichtbaar maar vanaf komende maandag worden schilderwerken uitgevoerd voor het vernieuwen of aanpassen van de fietszone. De komende maanden worden er nog heel wat aanpassingen rond mobiliteit doorgevoerd. Zo verdwijnt in deelgemeente Geluwe de blauwe zone volledig.

In de langere fietszones zullen er frequent herhalingen worden aangebracht. Zo worden de weggebruikers er attent op gemaakt dat ze in een fietszone rijden. De Leopoldstraat en Sint-Medardusstraat worden niet langer een fietszone. De schoolomgevingen in de Oost- en Hellestraat worden ook deels fietsstraten.

Participatie

Drie jaar geleden, tijdens de tweede week van de paasvakantie, veranderde de mobiliteit in het stadscentrum compleet. De toenmalige schepen van Mobiliteit Bart Pynket kreeg toen op de sociale media bakken kritiek. Twee jaar geleden was er ondertussen na een motie van wantrouwen een bestuurswissel en werd Tom Durnez (CD&V) de nieuwe bevoegde schepen.

“Na een evaluatie legt het schepencollege nu de definitieve fietszones vast binnen een ruimer mobiliteitskader”, zegt hij. “De beslissing komt er na een uitgebreide participatieronde met de scholen, de adviesraden en de inwoners.”

Tellingen

Regelmatig waren er ook tellingen. Na diverse besprekingen tijdens de mobiliteitscommissie nam het schepencollege finaal een beslissing. Er zijn nog een paar andere wijzigingen. Zo wordt de fietszone in de Ten Brielenlaan ingekort. Nu begint de fietszone daar net voor het kruispunt met de Leopoldstraat. Dat wordt vlak voor het tankstation op de hoek met de Kasteelstraat. In de Molenstraat wordt het deel tussen het kruispunt met de Grauwe Zusterstraat en de Steenakker ook fietszone.

“Het is belangrijk om ook voor de schoolgaande fietsers in de Hellestraat en Ooststraat een veilige omgeving te voorzien”, zegt Tom Durnez. “De fietsstraat zal hier een belangrijke stap vooruit zijn.”

Basisschool Futura

De directie van de basisschool Futura is al lang vragende partij voor een fietsstraat. Aan de school in de Hellestraat gaat het om het stuk tussen de Rapetstraat en Robert Klingstraat.

Dat de Sint-Medardusstraat niet langer een fietszone wordt, heeft zijn redenen. “Het is een brede straat en anders wordt de fietszone veel te lang aan een stuk”, zegt Tom Durnez. “Veilig samen fietsen is er wel mogelijk.”

Andere aanpassingen

De komende maanden worden er nog heel wat aanpassingen rond mobiliteit doorgevoerd. “Zo komen er een aantal P30-parkeerplaatsen (kortparkeren 30 minuten, red.) bij en daarna gaan we de blauwe zone gevoelig inkrimpen. In deelgemeente Geluwe verdwijnt de blauwe zone zelfs.”

“Vanaf het nieuwe schooljaar draait de rijrichting van de Sint-Jorisstraat. Bij aanvang en einde van de schooldagen zal het zwaar verkeer in de schoolomgevingen volledig worden geweerd. Om de snelheid naar beneden te krijgen wordt nu ook de komende maanden ingezet op het invoeren van trajectcontroles op het grondgebied.”

Zone 30

Over die trajectcontroles is er ook al lang sprake. Het komt er nu eindelijk. Onder meer in de Koestraat waar heel wat auto’s met Franse nummerplaat de zone 30 niet respecteren.

Ondanks een petitie van een deel van de inwoners wordt de rijrichting in de Scherpenheuvelstraat behouden.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier