CD&V Heuvelland wil vooruitgang in nieuwe fietspaden: “Procedures zijn niet simpel”

CD&V-raadsleden Nathan Duhayon, Geert Debergh en Carla Cardinael dringen aan op meer en betere fietspaden. © EF
Marc Desender
Marc Desender Medewerker KW

CD&V Heuvelland is de aanhoudende vertragingen voor de nieuwe fietspaden meer dan beu en verwacht eindelijk verandering op het terrein. In 2019 beloofde Gemeentebelangen vier nieuwe fietspaden aan te leggen, maar daar is nog geen meter van gerealiseerd”, signaleerde raadslid Nathan Duhayon op de meest recente gemeenteraad.

In het Heuvellands meerjarenplan staat de aanleg gepland van vier nieuwe fietsverbindingen tussen Westouter en Poperinge, Wijtschate en Kemmel, Loker en Dranouter en De Klijte en Ieper. “We vragen elk jaar een stand van zaken en horen steevast dat de werken opschuiven. We zijn het wachten stilaan beu”, zegt Nathan Duhayon.

“Helaas slaagt het gemeentebestuur er niet in nieuwe fietspaden aan te leggen. We hebben nochtans een Schepen van de Fiets. Dat Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een moeilijke partner is, is slechts een deel van het verhaal.” In een reactie laat bevoegd schepen Dirk Baekelandt (Gemeentebelangen) weten dat de administratie van de gemeente zijn uiterste best doet om dit vlot te laten voortgaan. “Maar de procedures voor planning, vergunning en subsidies zijn natuurlijk niet simpel voor dergelijke projecten, en liggen vaak niet in onze handen.”

Er was voorzien om in 2024 van start te gaan met de aanleg. Voor de verbinding Loker-Dranouter zal dat ook gebeuren, die bouwvergunning is momenteel lopende. Voor de verbinding Westouter-Poperinge was reeds een inspraakvergadering om de plannen definitief te maken, en lopen de aankopen voor de grond. Start van de werken is voorzien in 2025. Dan moet ook Kemmel-Wijtschate van start gaan.

Uitvoeringen

Schepen Dirk Baekelandt wijst verder ook op een aantal verwezenlijkingen. “Alle fietspaden die op gemeentelijke wegen en dus in onze handen liggen, werden uitgevoerd. Zo werd in Wijtschate het eerste deel van de Wijtschatestraat al gerealiseerd, net als de nieuwe verbinding naar de sporthal. Ook de verbindingen Wulvergem-Kemmelstraat en Romarin-Nieuwkerke werden voorzien van een asfaltlaag om die comfortabeler te maken. In de Hellegatstraat werd de onverharde weg aangepast om te zorgen dat fietsers via deze verbinding van Loker Hoekjes naar Westouter kunnen rijden. En het traject Kemmel-Ieper, een traject van maar liefst 7,5 kilometer, werd helemaal heraangelegd”, aldus Baekelandt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier