Deelmobiliteit in Torhout wordt alsmaar populairder: “We willen hier verder op inzetten”

De Cambio-auto’s deden begin 2018 hun intrede in Torhout. © JS
Johan Sabbe

De dertien deelfietsen en vijf deelauto’s kennen in Torhout een almaar groeiende populariteit. Ze worden gebruikt door inwoners, stadspersoneel, bezoekers en studenten. Vooral het toenemend rijden met Cambio-wagens springt in het oog. Al blijft de groep gebruikers sowieso een beperkte minderheid.

Concreet gaat het om acht niet-elektrische blue-bikes, vier rode elektrische deelfietsen, een elektrische bakfiets, twee niet-elektrische deelvoertuigen van Cambio en drie elektrische auto’s van Coopstroom. De gebruikscijfers blijven jaar na jaar stijgen, dat bevestigen de gegevens van 2023.

“Torhout is als kleine stad een pionier inzake deelmobiliteit en wil hier de komende jaren verder op inzetten”, zegt schepen Elsie Desmet. “We zullen bijkomende deelfietsen en elektrische deelvoertuigen in gebruik nemen.”

Met de acht blue-bikes die nabij het station ter beschikking staan, werden vorig jaar 499 ritten gereden door 142 unieke gebruikers. Vooral vanaf oktober werden de blue-bikes intensief gebruikt, in die mate dat de laatste maanden van 2023 de hoogste cijfers opleverden in drie jaar.

Cambio stijgt sterk

Sinds januari 2018 zijn er in de stad twee Cambio-wagens beschikbaar: een aan het stadskantoor en een aan het station. Met die twee auto’s werd vorig jaar 36.765 kilometer gereden, goed voor 574 ritten en 70 unieke gebruikers. In het aanvangsjaar 2018 was dat amper 6.200 verreden kilometer door twaalf gebruikers. Er heeft zich dus een spectaculaire stijging voorgedaan. En er is zeker nog ruimte voor groei.

“Samen met de energiecoöperatie Coopstroom sloegen we de handen in elkaar voor het project Coöperatieve groene stroom en elektrische deelmobiliteit in Torhout”, vervolgt schepen Desmet. “De drie Torhoutse deelvoertuigen van Coopstroom staan aan het station, het stadskantoor en de bibliotheek. Ze zijn gekoppeld aan coöperatieve zonnepanelen op de daken van openbare gebouwen, waarmee de elektrische voertuigen worden opgeladen. De Renault Kangoo (Helios) reed in 2023 in totaal 6.120 km, de Renault Zoë (Aurora) 12.409 km en de Renault Zoë (Sélène) 14.148 km. Samen is dat goed voor 32.677 gedeelde kilometers. Dat is een kleine stijging in vergelijking met 2022, toen de wagens 30.740 kilometer aflegden. Er werd tijdens de diensturen 3.254 kilometer gereden door personeelsleden van het stadsbestuur.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier