In Oostende komen twee nieuwe vaste flitscamera’s. Het gaat om de Gistelsesteenweg waar er een maximumsnelheid geldt van 50 kilometer per uur, en de Stuiverstraat, waar 30 kilometer per uur de maximumsnelheid is. “Tegen eind maart treden ze allebeide in werking”, zegt schepen van Handhaving, Maxim Donck (N-VA).
Op 1 september werd in Oostende de zone 30 ingevoerd over het hele grondgebied, met uitzondering van de invalswegen. Na een overgangsperiode werden op strategische plaatsen snelheidscontroles uitgevoerd door de politie, maar ook door een zogenaamde LIDAR, een mobiele erg zichtbare flitspaal. Nu worden ook nog eens twee nieuwe vaste flitspalen ingezet om snelheidsovertreders te vatten.
“De flitspalen werken voorlopig nog niet, maar dat zal tegen eind maart wel zo zijn”, zegt schepen Maxim Donck. “Er moet eerst nog een homologatie en een ijking gebeuren op de toestellen. De flitspalen zullen in beide richtingen werkzaam zijn.”
Druk fietsknooppunt
De keuze om de nieuwe flitspalen in de Gistelsesteenweg, ter hoogte van de Grintweg, en de Stuiverstraat, ter hoogte van het dagcentrum Duinhelm, te plaatsen is een bewuste keuze. “De Gistelsesteenweg is een belangrijke toegangsweg naar het centrum van de stad, maar ook een druk fietsknooppunt”, vervolgt de schepen. “Heel wat fietsers gebruiken dagelijks het fietspad daar dwars over het kruispunt loopt met de Grintweg, in beide richtingen.”
Net voor het kruispunt bedraagt de maximum toegelaten snelheid 70 kilometer per uur om daarna over te gaan naar 50. Heel wat bestuurders remmen volgens de schepen niet voldoende af voor het inslaan naar de Grintweg of voor het rondpunt leidend naar de Gistelsesteenweg. Omgekeerd wordt vaak snel opgetrokken vanaf het rondpunt. Op die locatie rijdt dan ook 85 procent minder dan 58 kilometer per uur. 15 procent zit daarboven.
Extreme snelheden
Wat de Stuiverstraat – waar de maximum toegelaten snelheid 30 kilometer per uur geldt – betreft zit 85 procent van de bestuurders onder de 53 kilometer per uur. 15 procent zit daarboven. “En er werden al enkele extreme snelheden – tot 170 kilometer per uur – vastgesteld. Tijdens de weekdagen passeert er op die locatie veel schoolgaande jeugd en fietsers. In de nabije omgeving zijn er bovendien drukke oversteekplaatsen waarbij het belangrijk is dat voertuigen voldoende snel kunnen afremmen”, aldus de schepen.
En er is ook goed nieuws voor de fans van de LIDAR, de mobiele erg zichtbare flitspaal die door de stad gehuurd wordt om snelheidsovertredingen vast te stellen. “De LIDAR zal in 2024 gedurende vijftien weken ingezet worden. Dat zal verspreid verlopen over verschillende data. De eerste inzet wordt gepland tussen 27 februari en 12 maart”, besluit schepen Donck.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier