Kafka heerst in het verkeer: Brugse automobilist betwist boete voor rijden in verkeersluwe zone

Frank Debaene: “Ik blijf bij mijn standpunt dat ik onterecht ben beboet, ik had geen intentie om de autoluwe zone in te rijden, de tijdelijke situatie verplichtte mij ertoe. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Frank Debaene kreeg een boete omdat hij op zaterdag 17 januari de verkeersluwe Zuidzandstraat inreed. Hij betwist die bekeuring, omdat hij voor een gesloten slagboom van de ondergrondse parking ’t Zand stond en anders verkeersovertredingen moest begaan.

Kafka in het Brugse verkeer. Dat ondervond Bruggeling Frank Debaene (49) aan den lijve op 17 januari. Hij wou zijn auto kwijt in de ondergrondse parking van ’t Zand en dacht gebruik te maken van de nieuwe inrit ter hoogte van het Albertpark.

“Toen ik aankwam, bleek de parking afgesloten met slagboom”, vertelt hij. “Ik kon dus niet anders dan terug weg rijden en rechtsaf slaan, conform het verkeersbord, en mijn weg voort te zetten richting het bovengronds plein ’t Zand. Ter hoogte van de T-sprong word ik verplicht om rechtsaf te slaan, dus om richting Zuidzandstraat te rijden. Rechtdoor is niet toegestaan, enkel De Lijn mag dat.”

“Ik ben verbaasd dat mij via de ‘slimme’ ANPR-camera’s een boete wordt aangerekend voor het binnenrijden van deze autoluwe straat. Ik had op dat moment geen enkele mogelijkheid meer om dat te voorkomen”, aldus deze industrieel ingenieur.

Dashcam

Een foto van de dashcam van het voertuig.
Een foto van de dashcam van het voertuig. © GF

“Waarom de inrit aan het Albertpark afgesloten was, weet ik niet. Een tiental minuten later ben ik alsnog de parking kunnen binnenrijden via de toegangstunnel”, vervolgt de automobilist, die via de dashcam van zijn wagen een foto heeft van de gesloten slagboom.

Wellicht zal hij binnenkort voor de politierechtbank moeten verschijnen. In de hoop dat de Brugse burgemeester deze kafkaiaanse situatie zou aanpakken, stuurde Frank Debaene op 9 februari een dossier met foto’s naar het stadsbestuur. Met de mededeling dat er iets schort aan de verkeerssituatie.

Maar hij kreeg geen genoegdoening. Burgemeester Dirk De fauw ziet geen problemen in de huidige verkeerssituatie: “De Zuidzandstraat is, net als de Geldmuntstraat en de Noordzandstraat, elke zaterdag en zondag autoluw tussen 13 en 18 uur. Sedert vorig jaar gebeuren de controles hierop door middel van een ANPR-camera, die staat opgesteld aan het begin van de Zuidzandstraat.

“Op de Brugse ring R30 staat sedert 2016 een aankondigingsbord op 150 meter en ook nog eens ter hoogte van de afrit van het Concertgebouw. De onderborden werden in oktober 2022 aangepast naar het nieuwe tijdsregime. Bij de verdere ontwikkeling van het autoluwe gebied werd met het issue dat er geen keerpunt is, rekening gehouden. Er werden diverse scenario’s onderzocht, keren en terugrijden naar de UNESCO-rotonde was geen optie.”

“Ik kon niet anders dan een overtreding maken” – Frank Debaene

“Om nietsvermoedende bestuurders alsnog te sensibiliseren over het autoluwe gebied, werd er eind vorig jaar net voor de afrit aan het Concertgebouw een groot scherm van 2 bij 2 meter geplaatst dat enkel actief is wanneer het autoluw gebied actief is. Op die manier willen we zo duidelijk mogelijk communiceren naar bestuurders over het autoluwe gebied. Alle aanwezige bebording voldoet aan de wettelijke bepalingen.”

“Interparking, de beheerder van de parking Zand, laat weten dat het mogelijk is om alle ingangen van de parking in te rijden, op het moment dat de parking volzet is”, aldus Dirk De fauw.

Frank Debaene is niet tevreden met dit antwoord: “Het is duidelijk te zien op mijn dashcam dat de slagboom aan de nieuwe inrit gesloten was, inrijden in de ondergrondse parking was daar niet mogelijk op dat moment! Ik vind het bovendien vreemd dat stadsbestuur erop rekent dat een technische installatie van een derde partij, de parkeeruitbater, naar behoren werkt om aan te geven dat de verkeerssignalisatie voldoet.”

Onterecht

“Bij een probleem met de parkeeruitrusting is dat niet het geval, aangezien er op dat moment geen andere mogelijkheid is dan de autoluwe zone in te rijden. Ik blijf bij mijn standpunt dat ik onterecht ben beboet, ik had geen intentie om de autoluwe zone in te rijden, de tijdelijke situatie verplichtte mij ertoe”, aldus de chauffeur, die zich afvraagt hoeveel boetes de bewuste ANPR-camera vaststelt op één dergelijk autoluw weekend.

Toen Frank Debaene voor de gesloten slagboom van de parking onder het Koning Albert I-park stond, kon hij niet anders dan wegrijden via de straat langs het Concertgebouw en vervolgens op ‘t Zand rechts afslaan naar de Zuidzandstraat. Enkel bussen mogen via het straatje naar links om de Vrijdagmarkt te passeren. Auto’s zijn op zaterdagen verboden in de Zuidzandstraat, maar Frank had naar eigen zeggen geen andere keuze dan de straat in te rijden.
Toen Frank Debaene voor de gesloten slagboom van de parking onder het Koning Albert I-park stond, kon hij niet anders dan wegrijden via de straat langs het Concertgebouw en vervolgens op ‘t Zand rechts afslaan naar de Zuidzandstraat. Enkel bussen mogen via het straatje naar links om de Vrijdagmarkt te passeren. Auto’s zijn op zaterdagen verboden in de Zuidzandstraat, maar Frank had naar eigen zeggen geen andere keuze dan de straat in te rijden. © Google Maps/KW

“Deze cijfers zouden een maatstaf kunnen zijn om aan te geven of de huidige signalisatie goed is. Gezien de verkeersstroom die ik volgde die dag, kan ik me niet voorstellen dat dat allemaal auto’s waren met een vergunning. De oplossing lijkt me ook niet zo moeilijk: tijdens de autoluwe periodes toelaten dat je op de T-sprong richting Bloedput mag rijden, zoals De Lijn mag. Een onderbord onder bestaande verkeerssignalisatie op dat punt lost dat goedkoop op. Want ik heb er alle begrip voor dat het stadsbestuur de binnenstad autoluw wil houden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier