Op de gemeenteraad van juli werd de potentiële komst van een installatie voor trajectcontrole langs de Sint-Jorisstraat besproken. Oppositiepartij N-VA had bij poitiezone Het Houtsche cijfers opgevraagd waaruit bleek dat bijna één op zes chauffeurs er te snel rijdt. Toch zal de gemeente geen trajectcontrole voorzien in de straat. Vermoedelijk komt er wel één vaste camera.
Ook meerderheidspartij Groen had eerder gepleit voor extra trajectcontroles. Gemeente- raadsleden voor Groen Beernem Roos Lambrecht en voor Groen Oostkamp Carol Cartigny vonden dat de installatie van de trajectcontroles te lang op zich liet wachten en trokken aan de alarmbel. Dat de gemeente nu afziet van de trajectcontrole, vindt ook Lode Vanneste van N-VA een gemiste kans. “Een trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid op een langere afstand en is veel efficiënter dan één enkele flitscamera. Beernem moet daarom resoluut kiezen voor een trajectcontrole langs de N368.”
Het dossier sleept echter al jaren aan. Eerst waren er problemen met de homologatie van de camera. Daarna wilde de nieuwe fusiegemeente Aalter plots geen standpunt meer innemen. Daarom stelde Lode Vanneste (N-VA) op de gemeenteraad van 25 februari 2021 voor om voor 1 juli 2021 een akkoord te bereiken met Aalter. Indien dit niet zou lukken, dan stelde de N-VA voor om de trajectcontrole op het grondgebied van Beernem te realiseren. “De Beernemse meerderheidspartijen stemden dit agendapunt toen weg. Burgemeester Sypré maakte zich sterk dat hij alsnog een akkoord zou vinden met Aalter. Hij wilde ook geen cadeau doen van 80 000 euro, de prijs van één van de twee ANPR-camera’s, aan onze buurgemeente”, stelt Lode Vanneste.
In juni dit jaar liet burgemeester van Aalter Pieter De Crem echter weten dat hij geen samenwerking met Beernem aangaat voor de trajectcontrole langs de N368. Aangezien de gemeente Beernem ook zelf geen trajectcontrole zal aanleggen, wordt dat plan definitief overboord gegooid. Er wordt nu wel onderzocht of het mogelijk is om één ANPR-camera langs de weg te installeren. N-VA wil blijven inzetten op een trajectcontrole, omdat dat volgens hen veel efficiënter verloopt. “Wij pleiten er dus voor dat het gemeentebestuur alsnog 80.000 euro extra investeert in een tweede ANPR-camera en kiest voor een trajectcontrole. Dit moet zorgen dat chauffeurs hun snelheid in de Sint-Jorisstraat matigen en dat het aantal ongevallen langs de N368 gevoelig daalt”, besluit het gemeenteraadslid van de N-VA.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier