Bezorgdheid over te hoge snelheid in Torhoutse Korenbloemstraat
Tijdens de gemeenteraadszitting van maandagavond uitte raadslid Bertrand Vander Donckt (Groen) zijn bezorgdheid over de vaak onaangepaste en te hoge snelheid van het gemotoriseerde verkeer in de Korenbloemstraat. Schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V) antwoordde op de hoogte te zijn van de problematiek.
“Heel wat bewoners klagen over de situatie in hun straat”, zei Bertrand. “Sommigen pleiten voor een uitbreiding van de zone 50, vooral omdat er geen apart fietspad ligt. De Fietsersbond wijst erop dat het onaanvaardbaar is om mensen te laten fietsen naast auto’ of vrachtwagens die sneller rijden dan 50 km per uur. Er zouden in de Korenbloemstraat snelheidsremmers aangebracht kunnen worden of misschien kan er zelfs een fietspad komen. Sowieso zijn er maatregelen nodig om de snelheid van het verkeer te doen dalen.”
Pogingen om het probleem aan te pakken
“De bezorgdheden over de te hoge snelheden en het onveiligheidsgevoel van fietsers in de Korenbloemstraat zijn ons bekend”, reageerde schepen Desmet. “We hebben al diverse pogingen ondernomen om het probleem aan te pakken. Uit snelheidsmetingen blijkt het in zekere zin nog mee te vallen met de overdreven snelheid, zeker in de zone waar er 70 km per uur gereden mag worden.”
“Hoe dan ook zorgt de brede betonweg voor een serieus onveiligheidsgevoel bij de zwakke weggebruikers. Dit jaar heeft de politie langs de straat al drie keer een flitscontrole uitgevoerd. Ook hebben we de provincie al een paar keer gevraagd om de Korenbloemstraat op te nemen in het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, maar dat verzoek werd telkens afgewezen.”
50 km per uur over de volledige lengte
“De mogelijkheid van snelheidsremmers werd besproken binnen het stedelijke mobiteam, maar uit ervaring weten we dat dergelijke remmers enkel het gewenste effect hebben bij voldoende verkeerscirculatie. Voorts hebben we het gehad over het verlagen van de maximumsnelheid tot 50 km per uur over de volledige lengte van de straat. Daarvoor zijn er echter eerst infrastructuuraanpassingen noodzakelijk. We zullen dit bekijken in het kader van de opmaak van het volgende meerjarenplan.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier