Aantal zwarte punten in West-Vlaanderen daalt wel: kwart minder gevaarlijke kruispunten dan vorig jaar

Olaf Verhaeghe

West-Vlaanderen telt dit jaar 32 zogenaamde zwarte knelpunten. Dat zijn kruispunten of oversteken waar meer ongevallen met gewonden of zelfs dodelijke verkeersslachtoffers vallen. Uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) blijkt dat het aantal zwarte punten in West-Vlaanderen met ruim een kwart is gedaald ten opzichte van vorig jaar. Voor heel Vlaanderen is de balans minder positief: in totaal steeg het aantal knelpunten van 287 naar 302.

Het aantal zwarte verkeerspunten is in Vlaanderen opnieuw gestegen, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Sinds 2018 wordt een lijst met zwarte punten jaarlijks aangepast op basis van ongevallencijfers. Voor 2021 telt die lijst in heel Vlaanderen 302 punten, in 2020 waren dat er 287, waarvan er aan 133 aanpassingen werden doorgevoerd. Maar er kwamen er dus ook 101 nieuwe bij, waardoor de lijst lang blijft.

Een zwart punt wordt zo genoemd als er een verband gelegd kan worden tussen het ongeval en de infrastructuur. Daarvoor wordt naar de statistieken over een periode van drie jaar gekeken. Als een score van 15 wordt gehaald, is het officieel een ‘zwart punt’. Een dodelijk slachtoffer krijgt vijf punten, een zwaargewonde drie punten en een lichtgewonde één punt. Sinds de lijst van 2019 wegen ongevallen van voetgangers, fietsers en bromfietsers bovendien zwaarder door.

In West-Vlaanderen zijn er dit jaar 32 zwarte punten die dringend moeten worden aangepakt. Vorig jaar waren dat er 44. Dat betekent dat de West-Vlaamse lijst aan knelpunten, tegen de Vlaamse trend in, met een kwart daalt. In 2020 werden 26 van die 44 gevaarlijke kruispunten in onze provincie aangepakt. In vergelijking met vorig jaar zijn er wel 14 nieuwe knelpunten bijgekomen. Het grootste aantal zwarte punten ligt in Antwerpen (134), gevolgd door Oost-Vlaanderen (78) en Limburg (35). De provincie Vlaams-Brabant telt er 26.

MIA van minister Peeters

Eerder dit jaar lanceerde minister Peeters met MIA - Mobiliteit Innovatief Aanpakken - een nieuw bestuursplan om de verkeersveiligheid in Vlaanderen te verhogen. Het sneller wegwerken van de lijst met zwarte punten is daarin een van de prioriteiten. “We moeten komaf maken met een overvloed aan regels als die de verkeersveiligheid in de weg staan”, klinkt het. “We moeten erin slagen infrastructuurwerken die dringend zijn, sneller uit te voeren.”

Daarnaast zet de minister met MIA ook in op proactief handelen, onder meer door het monitoren van verkeerssituaties met gesofisticeerde camera's en zelfs drones. “Zo kunnen we vooraleer er zich ongevallen met gewonden voordoen, gevaarlijke punten al detecteren”, zegt ze. Vorige week werden de eerste projecten in Zonnebeke en Meulebeke in het kader van MIA opgestart. Als de resultaten van de proefprojecten positief zijn, wordt het systeem verder uitgerold in Vlaanderen.

Daarnaast moeten ook heel wat andere maatregelen uit het recent gelanceerde verkeersveiligheidsplan leiden naar een daling van het aantal verkeersongevallen. Het maximaal conflictvrij maken van kruispunten, veilige schoolroutes en -omgevingen, kwalitatieve, comfortabele fietsinfrastructuur en veilige voetgangersoversteekplaatsen zijn daarbij de sleutel. “De actieve weggebruiker staat centraal in het nieuwe verkeersveiligheidsplan omdat de cijfers bij deze doelgroep niet goed evolueren”, besluit minister Peeters. “Ongevallen met fietsers en voetgangers wegen terecht ook veel zwaarder door bij het opmaken van de lijst met gevaarlijke punten. Daarom is vandaag handelen meer dan broodnodig. Minder ongevallen betekent immers minder slachtoffers, minder verdriet en finaal ook minder gevaarlijke punten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier