Aantal verkeersongevallen in Waregem blijft dalen

© Nabeel Syed
Levi Verbauwhede
Levi Verbauwhede Medewerker KW

Politiezone Mira heeft nieuwe cijfers rond verkeersongevallen in Waregem gepubliceerd. Daaruit blijkt dat er vorig jaar 403 accidenten plaatsvonden. Dat zijn er 95 minder dan in 2019, en maar liefst 325 minder dan in 2015. Bij honderd van de 403 ongevallen vielen er doden of gewonden.

“In totaal ging het aantal verkeersongevallen in Waregem van 728 in 2015 naar 498 in 2019”, vertelt Frederik Vandecasteele, korpschef bij Politiezone Mira. De cijfers uit 2020 en 2021 liggen een pak lager door de coronacrisis en lockdowns, die laten we dus buiten beschouwing. Maar de dalende trend zet zich verder. Vorig jaar telden we 403 accidenten.”

De cijfers omvatten alle verkeersongevallen met dodelijke afloop, gewonden, stoffelijke schade en vluchtmisdrijf. “Het aantal verkeersongevallen waarbij er doden of gewonden vielen, daalde van 154 in 2015, via 109 in 2019 naar 100 in 2022.”

EAF

Het gaat hier wel louter om vastgestelde ongelukken waarvoor Mira een proces-verbaal heeft opgesteld. Accidenten waarbij de bestuurders de politie niet op de hoogte brachten, werden niet opgenomen in de cijfers.

“Betrokken partijen spreken vaak hun eigen verzekeringsmaatschappijen aan om de schade onderling te regelen. Als de politie opgeroepen wordt voor een verkeersongeval, zorgt ze voor een kwalitatieve en efficiënte afhandeling om de burger snel de juiste documenten te bezorgen. Dat kan onder de vorm van een proces-verbaal. Maar vaak wordt een Europees AanrijdingsFormulier (EAF) ingevuld door de betrokken weggebruikers.”

Controles

Ingrepen op vlak van mobiliteit en politiecontroles liggen aan de oorzaak van het dalende aantal ongevallen. “Samen met Stad Waregem zet onze politiezone sterk in op verkeersveiligheid via doorgedreven controles op snelheid, gebruik van gsm achter het stuur en alcohol en drugs in het verkeer”, aldus Vandecasteele.

“Deze dalende evolutie is een erkenning voor de grote inspanningen van het stadsbestuur en de politiezone Mira”, weet schepen van Verkeer Philip Himpe (CD&V). “Zo hebben we de jongste jaren heel wat gevaarlijke punten aangepakt zoals de stationsomgeving. Maar eigenlijk werkt de stad via een mix van maatregelen aan de algemene verkeersveiligheid.”

Fietsstraten

Onder meer het invoeren van een vrachtwagenverbod in schoolomgevingen en het plaatsen van trajectcontroles op invalswegen liggen volgens het schepencollege mee aan de oorzaak van de dalende cijfers. Ook de fietsstraten en het weren van doorgaand verkeer in het centrum worden als maatregel aangehaald.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier