60 miljoen voor eerste fase van nieuwe sluis in Zeebrugge

foto : Vlaams Parlement
Jos Remaut

Dit is alvast een van dé headlines uit het investeringsprogramma 2020 van Vlaams Minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Ondanks de coronacrisis staat er voor dit jaar 2,2 miljard op het budget en West-Vlaanderen wordt daarbij zeker niet vergeten.

Zo wordt er voor de nieuwe sluis in Zeebrugge een budget van 60 miljoen euro vrijgemaakt voor studies, grondonderzoek en verwervingen van woningen en bedrijven. De nieuwe sluis moet een volwaardige tweede toegang creëren tot de achterhaven, wat van kapitaal belang is om de groei van de haven en de werkgelegenheid veilig te stellen.

Voor de modernisering van het kanaal Bossuit-Kortrijk wordt er 1,5 miljoen euro voorzien in studies. Momenteel hebben binnenvaartschepen nog geen toegang tot het kanaal vanaf de Leie in Kortrijk. Enkel pleziervaart en kleine schepen tot 300 ton kunnen er passeren. Er wordt dan ook bekeken hoe het kanaal in de toekomst aangepast kan worden zodat grotere schepen kunnen passeren. Onder andere de vaarweg zal verruimd moeten worden maar ook de sluizen zullen aangepast worden aan de hedendaagse binnenvaartschepen.

Daarnaast wordt er ook 3,2 miljoen euro geïnvesteerd in een studie voor de inrichting van de Steenbruggebrug op de N50 in Brugge. Voor schepen is de doorgang onder de huidige Steenbruggebrug te smal en ligt er vlakbij de brug een krappe bocht die het moeilijk maakt om te manoeuvreren.

Verder is er budget voorzien voor een studie van de stationsomgeving Brugge (0,5 miljoen euro) en … jawel, een verkennende studie (0,2 miljoen euro) om (nog maar eens) de opstart van een complex project te onderzoeken voor de verbinding Ieper-Veurne, alom bekend als het al decennia lang aanslepende project A19/N8.

Verkeersveiligheid

Hiervoor trekt de minister in West-Vlaanderen 10,5 miljoen euro uit. Specifiek zal er meer dan 3,2 miljoen euro geïnvesteerd worden in het verkeersveilig maken van diverse gevaarlijke punten. Zo wordt in Lichtervelde de N32 (Roeselarebaan) heringericht en de wordt er werk gemaakt van de fietspaden op de N305 Meulebeke-Dentergem, ter hoogte van de rotonde op de Verre Ginste in Oostrozebele.

Verder is er een aanzienlijk bedrag van 3,5 miljoen euro voorzien voor de aanpak van parkings langs de snelwegen waaronder de verlenging van het aflopende bewakingscontract in kader van transmigrantenproblematiek. Dit is zeker van belang voor de drie snelwegparkings langs de E40 met name Jabbeke, Westkerke en Mannekensvere.

Tot slot wordt er ook ingezet op subsidies voor veilige schoolomgevingen. Zo werd in 2020 tot op vandaag al een totaalbedrag van 2,3 miljoen euro besteed. Concreet voor West-Vlaanderen werd aan 23 gemeenten een subsidie gegeven van bijna 633.000 euro.

Investeringen in infrastructuur

Voor de weginfrastructuur wordt voor heel Vlaanderen 186 miljoen euro voorzien voor het structureel onderhoud van de Vlaamse wegen. De doorstromingsprojecten op het investeringsprogramma vertegenwoordigen een som van 97 miljoen euro. In West-Vlaanderen gata het onder meer om de expresweg N31 in Brugge en de Doorniksesteenweg (N353) in Avelgem.

En natuurlijk staat er, na de commotie terzake, ook een hoofdstukje ‘bruggen’ in het investeringsplan van Lydia Peeters. In onze provincie pakt ze alvast volgende bruggen aan : de La Flandrebrug over het kanaal Bossuit-Kortrijk in de Otegemstraat in Zwevegem, de Zwaantjesbrug over het kanaal Roeselaere-Leie in Ooigem en de fietsbrug aan de Boudewijnbrug in Brugge. Brug III over de A10, aan de Nieuwe Langestraat in Oostende, wordt afgebroken.

De minister investeert ook 60 miljoen euro in de kusthavens en kustverdediging. Voor de Zeehaven van Oostende wordt er 6,5 miljoen euro uitgetrokken waaronder budget voor de aanleg en instandhouding van de Demeysluis in Oostende, alsook het aanleggen van kaaimuren en het vernieuwen van het linkeroever kanaal Brugge-Oostende. De Zeehaven van Zeebrugge kan rekenen op een investering van 73,5 miljoen euro.

Openbaar vervoer

2020 zal een recordjaar worden qua investeringen in rollend materieel, maar liefst 83,5 miljoen euro. Er wordt hierbij geïnvesteerd in hybride bussen (42,8 miljoen euro), trams (32 miljoen euro), oplaadsystemen E-bussysteem (3,2 miljoen euro). Specifiek voor West-Vlaanderen zal er geïnvesteerd worden in elektrische bussen voor Brugge en spoorvernieuwing voor de kusttram in Oostduinkerke.

In 2020 zal er in West-Vlaanderen een bedrag van 4,6 miljoen euro geïnvesteerd worden in maatregelen in kader van klimaat en geluid. Zo zijn er het proefproject ‘Green Public Procurement’ op de Ringlaan (N37) in Pittem en de geluidsberm Keizershoek op de E17 in Stasegem (Harelbeke).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier