Studentes maken educatieve koffer voor kleuters over Eerste Wereldoorlog

Redactie KW

Bieke Naessens (Waregem), Melissa Vandenberghe (Lichtervelde) en Sara Vermarcke (Dentergem), drie derdejaarsstudenten kleuteronderwijs aan de hogeschool Vives in Tielt, doen dat in het kader van hun bachelorproef.

“Binnen het centrale thema ‘Kunst als hefboom voor herinneringseducatie’ voeren we onderzoek uit naar hoe we via kunst thema’s als conflict en vrede in de derde kleuterklas kunnen brengen”, vertelt Melissa. “Hoe kunnen we een houding van actief respect stimuleren bij de oudste kleuters, door zich via kunst in te leven in situaties van conflict en vrede?.

Tijdens de week van 21 april voerden de studentes bij de kleuters enkele experimenten uit, met de bedoeling hen ervaringen te laten opdoen rond verschillende kunstvormen. “Daarna keken we hoe de kinderen tot een persoonlijke verwerking kwamen van wat aangebracht werd. Op basis van onze bevindingen ontwikkelden we verschillende activiteiten en spulletjes waarbij we via kunst werken aan het stimuleren van actief respect. Het eindresultaat is een koffer met educatief materiaal en een handleiding, waarmee een leerkracht via kunst aan de slag kan gaan met het thema conflict, vrede en de Eerste Wereldoorlog.”

De koffer, of eigenlijk eerder een tas, wordt volgende week proefondervindelijk uitgetest bij de kleuters van de VBS Keukeldam in Waregem.

(FJA)