Winnynaise vanaf juli in heel wat frituren te verkrijgen: “Stap voor stap beginnen”

Winny maakte furore in het tv-programma Monacovrouwen. © gf
Christophe Lefebvre

Als een wervelwind veroverde Winny Wathelet-Suffys de harten van tv-kijkend Vlaanderen in ‘Monacovrouwen’. De kapster, die het leven in Menen ruilde voor een stekje in Monaco, gaf er de kijkers toegang tot het echte leven in het kleine prinsdom. Meer nog dan haar vlotte en nog steeds volkse persoonlijkheid was het vooral haar Winnynaise die indruk maakte. “Goed nieuws voor iedereen, want vanaf juli is mijn eigen saus verkrijgbaar bij heel wat frituren”, klinkt het uitgelaten.

In het dagelijkse doch mondaine leven van Monaco liet Winny al snel blijken dat ze niet te beroerd is om zelf de handen uit de mouwen te steken. De was, de plas en vooral de haarsnit van haar echtgenoot waren dingen die de uitgeweken kapster uit Menen zelf graag in handen hield.

Kijkers maakten er ook kennis met de enige echte Winnynaise, een recept afkomstig uit een eerdere deelname aan een tv-programma. “Meteen na Monacovrouwen kreeg ik van overal de vraag of mensen mijn Winnynaise niet ergens konden kopen. Ik moest al die vragen helaas negatief beantwoorden want het was een eigen recept, een soort van mayonaise met frisse toets en die was niet in de handel verkrijgbaar.”

Nu al bestellingen

Winny, ondertussen stevig ingeburgerd aan de Middellandse zee, beschikt nog steeds over haar West-Vlaams karakter en besloot om haar unieke saus toch op de markt te brengen. “Shampoo’s en haargels, dat zijn de dingen waar ik helemaal thuis in ben. Sausjes zijn dan weer een onbekende wereld, dus ik ging via Google op zoek naar een betrouwbare partner. Ik vond die bij het Waregemse Spuntini.”

Er zijn nu al bestellingen, ondanks dat we nog niet op grote schaal produceren

Winny vloog verschillende malen heen en terug naar België om uiteindelijk tot een definitief product te komen. “Net voor onze eerste afspraak ben ik nog vlug bij mijn ouders gestopt om er een potje Winnynaise klaar te maken”, lacht ze. “Nadien zijn ze aan de slag gegaan om het recept zo goed mogelijk te benaderen, terwijl ik al begon na te denken over de verpakking. De ontwerpers van de E3-affiche toverden een logo uit hun creatieve hoed en op Facebook vroeg ik naar de reacties van de mensen. Het is op dat ogenblik ontploft en hoewel we nog moeten beginnen met het produceren op grote schaal, zijn er nu al bestellingen binnen.”

Ondanks dat de vraag naar Winnynaise groot is, wil de pittige Winny het stap voor stap aanpakken. “We beginnen eerst met flessen van 1 liter in de frituren”, legt ze uit. “Vanaf juli zal je de Winnynaise op heel wat plaatsen zien verschijnen. Daarna wacht ik de feedback van de klanten af. Als ik merk dat het in de smaak valt, zullen we kijken hoe we het ook in kleinere verpakkingen op de markt kunnen brengen.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.