Werken aan gevaarlijke verkeerswisselaar in Kortrijk niet meer voor 2020

Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Er zou ten vroegste eind dit jaar een aanvraag tot omgevingsvergunning komen om de gevaarlijke verkeerswisselaar R8-A19 aan te pakken in Kortrijk. Dat bevestigt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) na een vraag van parlementslid en Kortrijkzane Carmen Carmen Ryheul (Vlaams Belang). De datum werd al verschillende keren naar voor geschoven. Effectieve werken aan het punt waar al verschillende ongevallen gebeurden zullen dus niet meer voor 2020 zijn.

Tijdens de Kortrijkse gemeenteraad van eind november leek er nog licht te zijn aan het einde van de verkeerswisselaarstunnel. Schepen van Mobiliteit Axel Weydts gaf toen een laatste stand van zaken mee. “Ik heb de regiomanager van het Agentschap Wegen en Verkeer om een update gevraagd. De aankoopcommissaris is op dit moment druk bezig met het aankopen van de nodige gronden voor de werken. De omgevingsvergunning wordt op dit moment voorbereid en begin 2020 ingediend.”

Geen startdatum

Minister Peeters houdt vast aan die datum, maar moet ook toegeven dat er nog steeds geen datum voor de start van de werken vast ligt. Het dossier sleept nochtans al 20 jaar aan. “Wanneer de omgevingsvergunning verleend is en de opdrachtdocumenten klaar zijn, zal er, ten vroegste eind 2020, tot aanbesteding kunnen overgegaan worden. De start van de werken en de fasering van de werken moet nog grondig bekeken worden. Het Agentschap Wegen en Verkeer kan momenteel nog geen exacte startdatum opgeven“, klinkt het.

Het punt waar automobilisten de A19 kunnen oprijden vanaf de ring rond Kortrijk (R8) of omgekeerd, staat bekend als een gevaarlijke plaats waar al geregeld ongevallen gebeurden. De A19 loopt van Ieper naar Kortrijk en sluit ter hoogte van het complex Kortrijk-West aan op de ring rond de stad. De aansluiting gebeurt met twee kruispunten met verkeerslichten. Vooral het invoegen op de R8 en de voertuigen die midden op de ring stilstaan aan een rood verkeerslicht zorgen voor onveilige situaties.

Verkeerslichten verdwijnen

De uiteindelijke bedoeling van de werken is om de zuidelijke op- en afrit van het op- en afrittencomplex zo’n 100 meter op te schuiven richting de Gullegemstraat. Zo kan invoegen langer en wordt het gemakkelijker. Waar de afrit zuid aan het complex A19/Gullegemstraat uitkomt op de Gullegemstraat zal een slim verkeerslicht worden geplaatst. De lichten worden zodanig afgesteld dat er zich geen file kan ontwikkelen tot op de A19. Er komen ook volwaardige verkeerswisselaars zodat de verkeerslichten die er nu staan kunnen verdwijnen.

Werken aan gevaarlijke verkeerswisselaar in Kortrijk niet meer voor 2020

De op- en afritten van de buitenring van de R8 op de A19 blijven bestaan. De aansluiting van de binnenring van de R8 op de A19 zal gebeuren via een brug over de R8. Er moeten ook geluidsschermen komen met een hoogte van drie meter. Maar wanneer dat effectief allemaal gerealiseerd zal worden blijft voorlopig dus een raadsel.

(Annelies Nollet)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.