Vlaggenactie van Academie voor Beeld, Muziek en Woord zet artistiek talent van 1700 leerlingen in de kijker: “Voor sommigen is de academie een tweede thuis”

Redactie KW

Op de Dag van de Academies werd in het Menens stadhuis de campagnevlag van de Academie voor Kunst, Muziek en Woord onthuld. De vlaggen met de alleszeggende tekst ‘Hier groeit artistiek talent’ zullen wapperen aan ontmoetingscentra, op kruispunten en pleinen en aan de verschillende academievestigingen in Menen, Wervik en Wevelgem.

“De vlaggen staan symbool voor het artistieke talent dat in onze regio aanwezig is”, zegt directeur Hannes Verstraete van de Academie voor Muziek en Woord. “Liefst 1700 leerlingen volgen bij ons deeltijds kunstonderwijs. Met onze campagnevlag brengen we hen allemaal samen onder één noemer. Meer dan ooit hebben de leerlingen nu nood aan het beoefenen van kunst. Kunst werkt verbindend en biedt hen troost en perspectief in onzekere coronatijden.”

Het thema van de Dag van de Academies is ‘Crossroads’. “Het zijn kruispunten waar mensen van verschillende leeftijden en uit verschillende kunstdisciplines elkaar kruisen. Op deze dag willen we onze werking en onze trotse leerlingen in de kijker zetten en anderen warm maken om ook artistiek aan de slag te gaan. Met online videokunstwerken, lockdownfilmpjes, digitale slamgedichten, een affiche-actie en het versieren van gevels en ramen bewijzen we dat we één grote artistieke familie zijn.”

Directeur Heidi Nolf van de Academie voor Beeldende Kunst kan de woorden van haar collega alleen maar beamen. “Voor sommigen is de academie een tweede thuis. Dit jaar is de emotionele betrokkenheid van de kinderen groter dan de voorgaande jaren. Door de strenge coronaregels kunnen ze slechts met vier tegelijk sporadisch naar het kunstatelier komen. Ik vind geen woorden om te beschrijven hoe ze openbloeien tijdens die zeldzame uurtjes. Het sociale aspect is belangrijker dan ooit.”

Schoolbussen

Als gevolg van de coronacrisis zijn er dit schooljaar in Vlaanderen 4% minder inschrijvingen in het deeltijds kunstonderwijs. “Vooral bij de volwassenen merken wij de grootste achteruitgang. Zij vormen de grootste risicogroep, betalen het meeste lidgeld en krijgen geen compensaties. En er is het gemis aan interactie met de andere leerlingen. Die dynamiek kan je onmogelijk creëren via afstandsonderwijs”, beseft Heidi Nolf.

Toch ziet de Academie voor Beeld, Muziek en Woord nog vele mooie jaren voor haar in het verschiet liggen. “We kunnen hier werken in een zeer aangename omgeving. De schepen van cultuur gelooft in ons en vecht voor ons”, aldus Heidi Nolf. Dat geloof uit zich in investeringen van de stad in infrastructuur, personeel, materialen en instrumenten. En in het creëren van optimale condities via soms simpele ingrepen. “De uren van opvang, gewoon onderwijs en deeltijds kunstonderwijs worden zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Ook laten we de schoolbussen stoppen aan de academies”, haalt schepen van Cultuur en Kunstonderwijs Griet Vanryckegem enkele voorbeelden aan. “In de toekomst blijven we op zoek gaan naar nieuwe ideeën om het deeltijds kunstonderwijs in onze stad verder te ondersteunen en het academievirus te verspreiden.”

(Carlos Berghman)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier