Uitstel nieuwe sluis maakt havenbedrijven ongerust over toekomst

Voorzitter van Apzi-Voka Marc Adriansens (vijfde van links) riep, op het symposium over de impact van de zeespiegelstijging, de onderhandelaars van de fusie met Antwerpen op om staalharde garanties voor investeringen te eisen. © foto RJ
Redactie KW

“Wij eisen staalharde garanties dat de fusie met Antwerpen geen nadeel berokkent aan de investeringen in Zeebrugge.” Die eis leggen de havenbedrijven op tafel bij de onderhandelaars voor de fusiehaven. Onthutst door de vertraging van de nieuwe Visartsluis, vrezen ze dat Zeebrugge in een grote fusie achteraan zal staan voor het toekennen van investeringen.

Er blijft beroering over de bekendmaking dat een nieuwe Visartsluis op de lange baan wordt geschoven. De vereniging van private havenondernemingen Apzi-Voka reageerde meteen na de bekendmaking al scherp op het fiasco. Nu stelt ze zich bijkomend de vraag of dit geen hindernis voor de havenfusie met Antwerpen wordt.

Symposium

Donderdagavond, op het symposium over de impact van de zeespiegelstijging, verwoordde voorzitter Marc Adriansens het gevoel van de havengemeenschap. “In het kader van de fusiegesprekken met Antwerpen schreven we een programma van tien punten uit die voor onze bedrijven belangrijk zijn om van de fusie een succes te maken. Daarbij hoort de garantie dat er blijvend geïnvesteerd wordt, zeker voor de sectoren die onze speerpunten zijn. Als het uitstel van de nieuwe sluis een gevolg van de fusie zou zijn, waarbij prioriteiten verlegd worden, dan kunnen we niet anders dan aan de Brugse onderhandelaars vragen dat ze staalharde garanties voor investeringen in Zeebrugge eisen. Ze mogen zich niet tevreden stellen met een we zullen ons best doen. Ze moeten een stevig engagement op tafel zien.”

Reactie van Antwerpen

Intussen reageerde de Antwerpse schepen en havenvoorzitter Annick De Ridder (N-VA): “Wat belangrijk is voor Zeebrugge, dat is uiteraard ook belangrijk voor de fusievennootschap Port of Antwerp-Bruges. We hebben altijd gezegd dat we door nauwer samen te werken de duurzame groei willen bestendigen. En dat zowel van het individuele als van het gezamenlijke marktaandeel.” Ze wijst erop dat ook Antwerpen hindernissen ondervindt. “Ook daar botsten we voor strategische investeringen, zoals het urgente dossier van de extra containercapaciteit (ECA), op mogelijke vertragingen. Ik roep de Vlaamse regering op om beide dossiers prioriteit te geven. Ook voor de Visartsluis is het cruciaal dat er nog deze legislatuur een voorkeursbesluit komt. Als havens zijn wij dé economische motor van het land waar maximaal op ingezet moet worden.”

Locatie blijft vast

Gemeenteraadslid Raf Reuse (Groen) oppert dat de extra tijd kan gebruikt worden om de keuze voor de locatie Visart te herzien en te vervangen door een complex in het Verbindingsdok. Daar kan volgens burgemeester De fauw geen sprake van zijn. “De locatie is door de Vlaamse regering definitief vastgelegd en daar moeten we mee verder doen. Er wordt trouwens al een aanbesteding gehouden voor het slopen van een aantal huizen die al verlaten zijn.” Tegelijk verduidelijkte De fauw de reden van de vertraging.

“De impactstudie voor de nieuwe Visartsluis blijkt veel omvangrijker dan oorspronkelijk gedacht: er is sprake van zomaar eventjes twintig uitvoeringsalternatieven. Het gaat om verschuivingen met een aantal meters, verschillende richtingen van de openschuivende sluisdeuren, andere omringende wegen… In het kader van het milieueffectenrapport (MER) moet daarvan telkens de impact in kaart gebracht worden. Alle werk moet ook Raad van State-proof afgeleverd worden. De studiebureaus achten zich niet in staat om dat onverwachte meerwerk op korte termijn af te ronden. Ze zeggen dat ze ook geen bijkomend personeel kunnen vinden. Toen de minister dit persoonlijk aan CEO van de haven Tom Hautekiet en mezelf vertelde, maakte ze zich trouwens boos op de administratie omdat die de studiebureaus geen strikte termijn had opgelegd.” (RJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier