Twee Bruggelingen bij universitair Agoria Solar Team in Marokko

Gilles De Baets en Joren Dumoulin poseren bij de futuristische auto in Marokko. Ze zijn er al een maand. © Piet De Ville
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

Bij het team van KU Leuven dat volgende week met een zonnewagen door de Sahara rijdt, voor de Solar Challenge Morocco, zijn ook twee Bruggelingen: Gilles De Baets en Joren Dumoulin. “Ik ben benieuwd hoe de mensen in de dorpjes zullen reageren als we met onze futuristische solarwagen passeren”, lacht Joren.

Bruggelingen Gilles De Baets (24) en Joren Dumoulin (21) nemen vanaf 25 oktober vijf dagen lang samen met achttien andere ingenieursstudenten van de KU Leuven deel aan de Solar Challenge Morocco. Ze vormen het Agoria Solar Team, dat al maandenlang werkt aan het ontwerp en de bouw van een gloednieuw op zonne-energie aangedreven voertuig. Het team zal in vijf dagen tijd 2.500 kilometer afleggen doorheen de Marokkaanse Sahara. Gilles en Joren zijn de enige West-Vlamingen.

“Ik ben bij het project betrokken geraakt doordat het vorige team rondging met de zonnewagen op de campus om studenten te zoeken die wilden meewerken”, vertelt Joren. “Hun enthousiasme was aanstekelijk en ik besloot me aan te melden. Maar er zijn altijd wel zo’n honderd kandidaten voor een twintigtal plaatsen, dus moest ik een soort sollicitatie ondergaan.”

Joren maakt, anders dan mede-Bruggeling Gilles De Baets, geen deel uit van de drie piloten die de wagen – met plaats voor één persoon – beurtelings zullen besturen. Hij neemt wel plaats in een van de dertien wagens in de colonne rondom de zonnewagen.

“Het is voor het eerst dat de Solar Challenge niet in Australië plaats heeft. Door de strenge coronamaatregelen daar konden we daar niet meer terecht. We zijn intussen al een maand in Marokko om de wagen, die we in België al ruimschoots hebben getest, ook goed te testen in de plaatselijke omstandigheden met hoge temperaturen en een meer bergachtig landschap”, verduidelijkt Joren.

Tot veertig graden

“Tijdens de race rijden er altijd wagens voor de zonnewagen uit om te zien of er geen obstakels zijn – bijvoorbeeld in smalle, drukke straatjes – en in andere wagens worden alle gegevens rond snelheid en energie verwerkt. In de zonnewagen zelf kan het wel veertig graden warm worden en er zijn trajecten van meer dan vier uur non-stop. Er nemen acht teams aan deel, meestal verbonden aan universiteiten uit West-Europese landen. Het team van KU Leuven heeft al vaak goed gescoord, dus hoop ik natuurlijk dat we als winnaar uit de bus komen. En ik ben ook wel benieuwd hoe de mensen in die kleine Marokkaanse dorpjes zullen reageren als we er met zo’n futuristische wagen doorheen rijden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier