Torhout blijft hoofdzakelijk vasthouden aan voorrang van rechts

Op het kruispunt van de Rijselstraat met de Tinnenburgstraat gold vóór de stadskernvernieuwing voorrang van rechts (foto). Nu is dat niet meer het geval. © Johan Sabbe
Johan Sabbe

Onafhankelijk raadslid Koen Sap wees er maandagavond tijdens de zitting van de Torhoutse gemeenteraad op dat er minder ongevallen gebeuren in gemeenten waar de voorrang-van-rechtsregel afgeschaft wordt. Burgemeester Kristof Audenaert (CD&V) reageerde dat het stadsbestuur niet van plan is om de regel algemeen op te doeken.

“Nochtans voeren meerdere gemeenten wél een aanpassing door”, zei raadslid Sap. “Uit statistische gegevens blijkt dat er zich zonder voorrang van rechts beduidend minder ongevallen voordoen.”

Voorrang van rechts is de basisregel

In naam van de verontschuldigde schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V) relativeerde de burgemeester die statistische gegevens. “Binnen de mobiliteitswereld bestaat er heel wat discussie over de kwestie of het afschaffen van voorrang van rechts veiliger is”, zei hij. “Sowieso is in de verkeerswetgeving voorrang van rechts de algemene basisregel. Andere voorrangsregelingen zijn uitzonderingen en vereisen bijkomende signalisatie, zoals stopborden, omgekeerde driehoeksborden en markeringen op het wegdek.”

“Laten we bovendien niet vergeten dat voorrang van rechts zorgt voor een vertragend effect en meer waakzaamheid bij de bestuurders. Als je de regel op bepaalde plaatsen wilt afschaffen, doe je dat dus beter niet zomaar. Dan zijn er andere infrastructurele maatregelen nodig om de snelheid af te remmen. Bij de heraanleg van kruispunten buigt ons mobiteam zich telkens over de zaak en geeft het meest aangewezen advies.”

Extra verkeersborden kunnen obstakel vormen

“Als je overal de voorrang-van-rechtsregel laat vallen, moet je op elk kruispunt een nieuwe voorrangsregeling uitwerken, de infrastructuur aanpassen om de snelheid te temperen en de nodige signalisatie voorzien”, vatte de burgemeester in naam van de schepen samen. “Die extra verkeersborden kunnen dan weer een obstakel vormen voor voetgangers en fietsers.”

“We kiezen er in Torhout voor om bij de heraanleg van kruispunten de specifieke verkeerssituatie te beoordelen en te opteren voor de meest veilige optie. Langs de Kortemarkstraat geldt sinds kort op enkele kruispunten geen voorrang van rechts meer en dat heeft heel wat commotie teweeggebracht. Conclusie: we zullen hoofdzakelijk blijven vasthouden aan voorrang van rechts.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier