Schoenen Mayfair mag 50 kaarsjes uitblazen

Schoenen Mayfair neemt alvast deel aan Late Night Shopping. We zien v.l.n.r.: Leen Verhelst, Nancy Lassuy en zaakvoerster Marijke Maes. Ann Verhoestraete en Katrien Buyck ontbreken op de foto. © Wouter Meeus foto WME
Redactie KW

Schoenen Mayfair mag in de Tieltse Kortrijkstraat een gevestigde waarde worden genoemd. Dit jaar bestaat de winkel 50 jaar, al loopt het verhaal al veel langer, aldus zaakvoerster Marijke Maes.

“Mijn schoonmoeder Lisette Verbrugge en haar mama Marie Maes baatten een winkel uit in de Luchtbalstraat waar ze schoenen, rookwaren… verkochten”, opent Marijke Maes het verhaal. “In 1971 werden mijn schoonouders gecontacteerd door Marie-Louise van Haezebrouck met de vraag of ze de mogelijkheid zagen om te verhuizen naar de Kortrijkstraat 37, waar Marie-Louise een schoenwinkel uitbaatte. Zo is schoenen Mayfair ontstaan. Na 36 jaar in nummer 37 zijn we dan verhuisd naar Kortrijkstraat 40, waar we nu al 14 jaar terug te vinden zijn.”

Zelf staat Marijke al 28 jaar in de winkel. “De jaren zijn voorbij gevlogen. Ik had altijd gezegd dat ik de schoenenbranche na vijf jaar zou verlaten om een nieuwe uitdaging aan te gaan, maar het ondernemen en het continue bijsturen en kapitein zijn op je eigen schip geeft een enorme voldoening. Naast onze corebusiness van schoenen hebben we ons assortiment uitgebreid met sjaals, mutsen, handschoenen, kousen…”

Na al die jaren doet ze het nog altijd met veel plezier. “Het is voor ons team een dagdagelijkse gepassioneerde activiteit waar gezelligheid, een glimlach, oprechtheid en een babbeltje geen moeite zijn. De waarden respect, service, ongedwongen sfeer… dragen wij hoog in het vaandel.”

Late Night Shopping

Vandaag, vrijdag 22 oktober, wordt er door Shopping Tielt een Late Night Shopping georganiseerd waar tal van winkels de deuren openen van 18 tot 21 uur, zo ook Mayfair. “Niet alleen na corona, maar ook ervoor zijn dergelijke evenementen opportuun. Even out of the box een extra event organiseren is altijd leuk om de klanten op een andere manier te benaderen in een ontspannen sfeer. Ikzelf ben voorstander. Met dergelijke activiteiten in het kernwinkelgebied creëren we samenhorigheid. Samen sterk toch! Wij zorgen alvast voor Drinks and Bites en natuurlijk voor een heel gezellige sfeer.”

Tijdens de coronalockdown kochten veel mensen online, maar Marijke heeft niet het gevoel dat ze moet opboksen tegen de grote online ketens. “Tijdens de verplichte sluiting door corona is onze e-commerce ook razend snel gestegen. Wanneer de deuren terug open gingen, was er online een daling te noteren, terwijl we in onze winkel weer meer klanten over de vloer kregen. Als winkel hebben wij geleerd dat alles dus enorm snel kan veranderen en dat er kan worden bijgestuurd in no time.” (KeMa)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier