Ruzie tussen West-Vlaamse YouTube-sterren: “Storm in een glas water”
Waarom is een ruzie tussen West-Vlaamse YouTubesterren plots nieuws? Dat is doorgaans toch even vluchtig als bekvechten in de Facebook-commentaren? Ja, maar niet als er duizenden volgers én onrechtstreeks ook geld mee gemoeid is.
Een snelle recap voor wie uit de lucht komt vallen. De jonge Nathan Vandergunst uit Blankenberge, beter bekend als Acid, heeft in een YouTube-filmpje kritiek geuit op een muziekvideo van Céline Dept uit Bredene. Céline maakt filmpjes met haar vriend Michiel Callebaut uit Herzele, waarmee ze ook stevig scoort op TikTok, waar ze al meer dan 10 miljoen (!) volgers verzamelde.
Acid en CEMI (zoals Céline en Michiel zichzelf noemen) zijn de grootste Vlaamse YouTubers, met respectievelijk 430.000 (230.000 op de account van Acid 2) en 480.000 abonnees. Acid, die zelden een blad voor de mond houdt, liet geen spaander heel van het nummer dat CEMI had gepost. Kort daarna kreeg zijn account een zogeheten ‘strike’ van YouTube, een soort officiële waarschuwing. Bij drie strikes raak je je profiel kwijt.
Koren op de molen voor Acid, die CEMI ervan beschuldigde om achter die strike te zitten. Céline en Michiel reageerden met een filmpje waarin ze dat ontkenden. Een zichtbaar geëmotioneerde Céline had het over doodsbedreigingen voor hen en hun fans, dat ze daarbij overwogen om te stoppen met YouTube. Waarna hun fans dan bij Acid aan de bel gingen trekken… Om maar te zeggen: het zit er bovenarms op tussen de twintigers. En hun aanhang.
Puberwereld
Mocht u zich afvragen waarom zo’n internetruzie, ofte beef in jongerentaal, het nationaal nieuws haalt? Wel, met zoveel abonnees bereik je een gigantisch publiek, dat bovendien erg actief is online. “Dat is een heel andere wereld dan die van de doorsnee dertiger of veertiger”, weet Stijn Fockedey, reporter voor Trends Magazine. “Het is in zekere zin een soort reality, maar dan unscripted en gericht op een jonger publiek, veelal pubers.”
“Het straffe is dat YouTube echt onbekende mensen groot kan maken. Zogeheten influencers via Instagram hebben heel vaak een link met televisie, terwijl ze bij YouTube uit het niets lijken te komen. Ze worden veelal ook groot gemaakt door het algoritme van YouTube, die de aandacht van de kijker zo lang mogelijk wil vasthouden. Dat veel mensen het succes niet begrijpen, is vooral een klassiek beeld van het generatieverschil. Niemand weet precies waarom, maar het werkt wel.”
12 miljoen dollar
In de VS gebeurt dat vaker, dat YouTube-sterren voor de nodige controverse zorgen. Zo was PewDiePie één van de populairste YouTubers, en verdiende hij vijf jaar geleden zelfs een indrukwekkende 12 miljoen dollar aan zijn filmpjes. Tot hij het n*-woord gebruikte en zijn sponsors hem één voor één lieten vallen. Dat een aanhang heel breed kan worden, bewees vorig jaar, toen de schutter in Christchurch in Australië tijdens zijn dodelijke raid kijkers opriep (hij streamde zijn moordpartij live, red.) om zich te abonneren op PewDiePie. En ook ruzie tussen YouTube-sterren is niet ongewoon.
Meer nog: vaak is het zelfs een lucratieve business, want je lokt er extra kijkers mee. Niet toevallig worden het de meest bekeken video’s. Maar de vraag is of er ook bij ons veel geld te rapen valt. “Je wordt er in elk geval niet rijk van”, weet Hannes Coudenys, de man die sociale media ademt. “Er moeten al serieuze cijfers aan te pas komen om er echt van te leven. Een branddeal, dat is dan wél weer interessant. Céline en Michiel hebben een kledinglijn bij Zeb, en hebben een heel breed kanaal om dat in de verf te zetten. Dan kan je jezelf echt als merk gaan profileren. Bij Acid ligt dat iets moeilijker.”
“Met tien miljoen volgers kan je al eens naar een merk stappen”
“Bij YouTube krijg je een deel van de advertentie-inkomsten, maar bij TikTok valt er geen geld te rapen. Binnenkort wel”, dixit Stijn Fockedy. “Instagram werkt dan vooral weer met cadeaus in natura, rondrijden met een bepaald merk van auto in ruil voor wat posts online, bijvoorbeeld. Maar precieze bedragen rond het influencergebeuren, krijg je moeilijk los.”
“De cijfers blijven het allerbelangrijkst”, sluit Hannes zich daarbij aan. “CEMI heeft tien miljoen volgers op TikTok, bijna een half miljoen op YouTube, daar kan je al eens mee naar een merk stappen.”
Twee types
De hele ruzie noemt Hannes overigens een storm in een glas water. “Ik ben verbaasd over de media-aandacht ervoor. Beide partijen, zowel Acid als CEMI, zijn slim genoeg om te weten dat ze hier een grotere dynamiek creëren, en dus ook meer aandacht. Ze halen allebei valabele punten aan in hun argumentering, maar om nu echt van ruzie of oorlog te spreken… Het zijn ook twee verschillende types: Acid heeft een pak trouwe volgers, is ook wat edgy, terwijl CEMI echt focust op die positiviteit. Dat ze elkaar nu dissen, dat is best interessant om te zien eigenlijk.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier