Proefperiode gestart van nieuwe zorgapp ‘Alivia’: “Alle communicatie verloopt veel efficiënter”

Met behulp van dochter Trees leert Frank Vandeputte hoe hij met ‘Alivia’ aan de slag moet gaan. © Lara Merlevede
Lara Merlevede
Lara Merlevede Reporter

Frans Vandeputte (88) en zijn vrouw Lena uit Avelgem behoren tot de 20 West-Vlaamse proefpersonen die de nieuwe zorgapp ‘Alivia’ mogen uittesten. Door middel van een algemene zorgplanning zorgt de app ervoor dat alle communicatie over een zorgbehoevende voor alle zorgverleners gemakkelijk ter beschikking is.

Er is een 6-maanden durend proefproject gestart om de app ‘Alivia’ uit te testen en te verbeteren. ‘Alivia’ is een nieuw digitaal instrument om een zorgplanning op te stellen en te delen. Het moet een hulpmiddel zijn om zorg en ondersteuning in complexe zorgsituaties op een andere, innovatieve manier te organiseren. Naast twintig West-Vlamingen zijn er ook twintig Antwerpse zorgbehoevenden die de app zullen uittesten de komende maanden. Er werd zo’n 15 miljoen euro geïnvesteerd in het project.

Briefjes op de frigo

“De zorgverleners helpen mij met vanalles in het huishouden. Ze helpen bijvoorbeeld om mij aankleden en ze zorgen ervoor dat er eten op tafel staat”, vertelt Frans. “Mijn vaders heeft voor bijna alles hulp nodig”, vult dochter Trees Vandeputte aan, die zelf ook mantelzorger voor haar ouders is. “Er komen hier elke dag verschillende zorgverleners over de vloer om mijn ouders met alle huishoudelijke taken te helpen. Vroeger moesten we met elkaar communiceren via briefjes op de frigo, wat heel onhandig was. Nu gebeurt alle communicatie via hetzelfde kanaal en heeft iedereen toegang tot alle nodige informatie. Dat maakt het voor ons veel gemakkelijker”, vertelt Trees enthousiast.

“Met de app wordt er gewerkt vanuit de doelen van de zorgbehoevende persoon. Daarbij beginnen ze van de centrale vraag: wat wil de zorgbehoevende persoon, wat vindt hij of zij belangrijk? De persoon en zijn mantelzorger kunnen in Alivia de hele zorgplanning mee volgen en mee aansturen. Zo is iedereen altijd op de hoogte van bijvoorbeeld nieuwe medicatie of doktersafspraken. Het is voor iedereen op die manier veel sneller en efficiënter”, vertelt Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, Hilde Crevits.

Ook de zorgverleners van bijvoorbeeld het Wit-Gele Kruis en Thuiszorg Familiezorg zijn enthousiast over de nieuwe tool. “Wij werken met aparte dossiers per patiënt. Dat leidt ertoe dat zorgbehoevenden zoals Frank verschillende dossiers hebben liggen van de verschillende organisaties die bij hen langs komen. Op den duur wordt het voor hen moeilijk om er nog wijs uit te geraken. ‘Alivia’ biedt een goede en gemakkelijke oplossing, zowel voor hen als voor ons”, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier