Pieter Vandecasteele uit Beveren verzorgt mee de stunts in FC De Kampioenen

Pieter Vandecasteele bij een BMW M3, een wagen die eerder bij Patser thuishoort dan bij FC De Kampioenen. (foto Stefaan Beel) © Stefaan Beel
Peter Soete

Pieter Vandecasteele is bezig met het uitbouwen van zijn eigen oldtimergarage. Maar daarnaast ‘prepareert’ hij ook stuntwagens voor films en televisieseries. Hij voelt zich bovendien niet te beroerd om die stunts ook zelf uit te voeren. Van Patser tot de laatste film van FC De Kampioenen, Pieter voelt zich overal thuis.

Pieter Vandecasteele is 38 jaar en heeft al vier jaar oldtimergarage Vintage on Wheels in de Beversesteenweg. Hij zit mee in de organisatie van het Kerselaretreffen voor oldtimers maar heeft al een aantal jaren een bijzondere interesse voor een nicheproduct in de autobranche. Pieter maakt auto’s klaar voor stunts in films en televisieseries en als het enigszins mogelijk is, voert Pieter die stunts ook zelf uit.

“Vooraleer ik zelfstandig garagist werd, werkte ik als standenbouwer”, begint Pieter Vandecasteele zijn verhaal. “Tijdens een job ontmoette ik iemand die met zijn bedrijf Catwalk-cars figuratie-auto’s verhuurt aan filmproducers. Ik ben mecanicien en die persoon vroeg of ik nu en dan kon meegaan naar filmsets om zijn wagens opnieuw aan de praat te krijgen als ze een panne hadden of als er kleine herstellingen nodig waren. Die wagens zien natuurlijk af tijdens filmopnames, zeker in achtervolgings- of ongevallenscènes.”

Op twee wielen

“Toen ik op een bepaald ogenblik naar enkele stuntmannen stond te kijken, besefte ik dat ik dat ook kon. Mijn vriend van Catwalk-cars en ik huurden een terrein waarop we 100 wagens konden stallen en waar ook oude bedrijfsgebouwen stonden. We installeerden een schans en ik leerde op twee wielen rijden met een wagen. En blijkbaar moet ik daar toch een beetje talent voor hebben, want na nog geen twintig keer proberen, kon ik, afhankelijk van de ondergrond, het evenwicht van een wagen vinden. Je mag natuurlijk niet snel verschieten want als je op twee wielen rijdt dan komt er slechts een heel klein gedeelte van de banden in contact met de grond en is het risico op klapbanden zeer groot. En voor je het weet, rij je op de velg van de wagen.”

“Hans van Catwalk-cars en ik hebben uren aan een stuk geoefend om onze wagens haarscherp te kunnen insturen. Een spin maken met de handrem, driften tot op een vooraf bepaald punt of aan een snelheid van 120 km per uur aanrijden en remmen tot op een halve meter van de camera’s: precisierijden is enorm belangrijk in de filmwereld. De crew wil precies weten waar ze hun materiaal én zichzelf moeten positioneren om de beste beelden te maken maar waar ze ook veilig staan.”

Gezonde spanning

“Hans en ik mochten de stuntwagens leveren voor Patser met uitzondering van de luxewagens. Maar wij brachten drie gelijkaardige groene Golfs, twee BMW’s en enkele Ford Focus-wagens naar de set. Die laatste wagen werd bestuurd door Dimitri Vegas en Like Mike en moest in het water rijden.”

“Wij kregen op een bepaald ogenblik ook de vraag om een wagen over kop te laten gaan op een brug. Die wagen moest dan op zijn dak verder schuiven tot op enkele meters waar de camera stond te draaien. Als je dat uitrekent en uitvoert, moet je niet al te veel missen, hé.”

Pieter in een 'geprepareerde 'wagen waarvan het dak werd afgerukt toen hij onder een vrachtwagen reed. De chauffeur, die Pieter voor de foto even aan de kant schoof, overleefde de klap niet. (GF)
Pieter in een ‘geprepareerde ‘wagen waarvan het dak werd afgerukt toen hij onder een vrachtwagen reed. De chauffeur, die Pieter voor de foto even aan de kant schoof, overleefde de klap niet. (GF)

“Nerveus ben ik niet vaak maar soms ervaar ik wel nu en dan een gezonde spanning. Zeker wanneer ik in het begin van een draaidag met een wagen op twee wielen moet rijden. Dat moet meteen goed zijn want als ik die wagen op zijn kant leg, zit de draaidag er meteen op.”

FC De Kampioenen

“Voor de laatste film van FC De Kampioenen hebben we enkele wagens mogen prepareren. De stunts zelf konden we niet doen want de productie van FC De Kampioenen werkt al lang samen met een ander stuntteam. Maar we kregen wel de opdracht om de motor, alle leidingen en vloeistoffen uit een wagen te halen die zou zinken. Dan moest er vooraan opnieuw een gewicht in gemonteerd worden want de wagen moest met de voorkant eerst in het water komen. Tenslotte moest er ook een constructie gelast worden waardoor de wagen aan een kraan kon hangen. Allemaal boeiend en uitdagend werk. Soms hebben we twee dagen werk aan een wagen die dan maar twee of drie seconden in beeld komt.”

Peperdure Tesla

“Precisierijden doe ik ook graag. Zo hebben wij voor de serie Familie zogezegd iemand omver moeten rijden en dat moest natuurlijk uiterst precies en afgemeten zijn. En voor de serie Grenslanders moesten we met een peperdure Tesla tussen een aantal brandweerwagens rijden. Daarmee wil je natuurlijk ook geen haperingetje hebben (lacht).”

“Mijn echtgenote Lies is niet bang dat mij iets zal overkomen. Iedere keer als ik vertrek om een stunt uit te voeren, zegt ze hetzelfde: ‘zorg dat je up zien hjele terugkeert’. En tot nu is dat altijd gelukt. Maar op een set moet je geen grenzen verleggen. Je moet enkel doen wat je zeker kan uitvoeren. Ik zal bijvoorbeeld nooit aan 70 km er uur tegen een boom rijden. Ik noem dat zelfs geen stuntwerk, dat is gewoon onnozel zijn.”

Soms hebben we twee dagen werk aan een wagen die dan maar twee of drie seconden in beeld komt

“Nu zijn we te zien in de kortfilm Détours die op Telenet loopt. Daar hebben we ons ongelooflijk geamuseerd. We moesten voortdurend achtervolgingsscènes rijden en dat was natuurlijk tof. Er werden een aantal straten in Brussel afgezet waar wij ons ding mochten doen. Super!”

“Wat ik nog wel eens zou willen doen? Met een autobus of een vrachtwagen op vier wielen rijden. Dat moet ongelooflijk zijn”, lacht Pieter.