Oplossing in zicht voor omleidingsweg Moen

© belga
Redactie KW

Uit de digitale gemeenteraadszitting blijkt er een oplossing te zijn omtrent de omleidingsweg in Moen. Een weg waar al meer dan 20 jaar discussie over is.

Er is belangrijke vooruitgang in het dossier van de omleidingsweg die de centra van Moen en Heestert moet ontlasten van het (zwaar) verkeer. Het was burgemeester Doutreluingne die enige uitleg gaf. “Het probleem sleept al vele jaren aan. Sinds 1998 zijn er problemen met de uitwijkstroken die langs het kanaal aangelegd werden. Er kwam een arrest dat deze illegaal waren. Ze werden wel tijdelijk vergund tot eind 2022.”

De situatie werd er door de jaren heen niet beter op. Het verkeer en de daarmee gepaard gaande overlast nam enkel maar toe. “Ondertussen werd ook Avelgem vragende partij omdat zij door die ontsluitingsweg ook het verkeer uit hun centrum kunnen bannen. Omdat de problematiek nu twee gemeenten aanbelangt, werd het dossier op een hoger dan het lokale niveau getild, namelijk bij het Vlaams Gewest.”

Snelle uitvoering

Een en ander werd al besproken op Vlaams niveau en met Agentschap Wegen en Verkeer. “Ik ben blij te kunnen zeggen dat we over de politieke grenzen heen een draagvlak hebben gevonden. De voordelen van een bovenlokale oplossing op Vlaams niveau zijn van onschatbaar belang. Zo zullen de kernen van Avelgem, Heestert en Moen verlost zijn van het zwaar vrachtverkeer. Het Vlaams Gewest wil tot snelle realisatie overgaan en daarvoor een gewestelijk RUP onmiddellijk opstarten. Het Vlaamse Gewest zal ook de kosten van het project dragen”, aldus de burgemeester.

Het uiteindelijke tracé zal na afweging van diverse alternatieven bepaald worden door het Vlaamse Gewest die het habitatgebied wil sparen. “Zoals uit grondig onderzoek is gebleken, is het zogenaamde 0 tracé, zijnde de verbetering van de huidige Sluislaan, als alternatief uitgesloten.”

Groot draagvlak

Vlaanderen zoekt naar een definitieve oplossing die zowel de problematiek van Imog en Trekweg in Moen als de doortocht in Heestert kan oplossen. Dit betekent dat de omleiding niet kan aantakken in de Stationsstraat of aan Moenstatie. “In de onderhandelingen is het duidelijk geworden dat er zal gekozen worden voor een tracé met groot draagvlak en met het oog op een optimale verkeersveiligheid, ook voor de fietsers en de aanpalende inwoners.”

De gemeenteraad gaf groen licht zodat het Vlaams Gewest het planningsproces kan opstarten en een onderzoek te starten. Volgens de burgemeester zou nog eind dit jaar een princiepsbeslissing kunnen genomen worden.

Na de stemming noemde burgemeester Doutreluingne het een historische beslissing na meer dan 20 jaar procedure en politiek getouwtrek. (Geert Vanhessche)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier