Nieuwe lokalen voor rijschool

Directeur Kurt David in de nieuwe lokalen. (foto EF) © Eric Flamand
Redactie KW

De Rijschool VTI Ieper neemt vanaf vrijdag 23 februari nieuwe lokalen in gebruik om zo hun groeiende werking optimaal te kunnen verzekeren. De secundaire school op dezelfde site heeft hiervoor ruimte afgestaan waardoor ze nu over extra kantoor-, eet- en opbergruimte beschikken.

“Ik ben hier in dienst sinds 2007 en toen al waren onze lokalen veel te klein. Ondertussen is onze rijschool sterk gegroeid, waardoor de plaats die we nodig hebben om kandidaat-bestuurders te ontvangen op verschillende momenten dringend aan uitbreiding toe was. Gelukkig moeten we onze werking niet veranderen, maar het wordt wel aangenamer werken, zowel voor de lesgevers, kantoormedewerkers als cursisten”, zegt directeur Kurt David.

Momenteel is er een tekort aan gebrevetteerde lesgevers. “Er is nog steeds een achterstand in het examencentrum, waardoor mensen soms wel iets langer moeten wachten om een examen te kunnen afleggen. Daarnaast zorgt de digitale wereld ervoor dat we onze administratie geregeld moeten updaten. Ook de steeds veranderende wegcode zorgt voor enige kopzorgen, maar tot nu toe zijn we in staat geweest om mee te zijn. Gelukkig greep de overheid in, en kunnen vanaf nu ook gebrevetteerde lesgevers bij ons aan de slag via een flexijob. We hopen dat dit enig resultaat oplevert.”

Sterrenrijschool

Blijkbaar zijn de slaagkansen voor het rijbewijs B sterk gedaald en daar ziet de rijschooldirecteur een aanwijsbare reden voor. “Zorg dat je voldoende tijd neemt om je voor te bereiden op het praktische examen. Nu merken we dat mensen vooral bezig zijn met een datum waarop ze willen examen afleggen, terwijl wij vinden dat je pas een examen mag plannen, als je voldoende voorbereid bent.” Kurt werd in 2013 directeur van de VTI-rijschool, die ondertussen 17 instructeurs en stagiairs, en twee kantoormedewerkers telt. “We zijn een sterrenrijschool, want sinds 2021 zijn we de trotse bezitters van zes Mercedes A-wagens. De vorige voertuigen, meestal diesels, hadden allemaal minstens 300.000 kilometer op de teller. Daarnaast hebben we nog vijf motorfietsen (Kawasaki), drie bromfietsen klasse B (twee Sym’s en één elektrische), één aanhangwagen voor de opleiding B+E, en twee vrachtwagens, die we gebruiken voor de opleiding C en C+E. We beschikken ook nog over twee oefenterreinen (Ieper en Gullegem). We plannen opfrissingscursussen voor iets oudere bestuurders en denken erover na om ook opleidingen voor speed-pedelecs te geven.” (DS)

Info: www.smsi.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier