Niet iedereen enthousiast over toetreding tot Statiegeldalliantie

Blikjes en petflessen maken sinds jaar en dag deel uit van het zwerfvuil, zelfs rond de stedelijke afvalbakjes.©Johan Sabbe
Blikjes en petflessen maken sinds jaar en dag deel uit van het zwerfvuil, zelfs rond de stedelijke afvalbakjes.©Johan Sabbe
Johan Sabbe

Zoals vorige maand al aangekondigd, sluit het Torhoutse stadsbestuur zich nu effectief aan bij de Statiegeldalliantie. Dat heeft de gemeenteraad maandagavond beslist, al was zeker niet iedereen van de oppositie even enthousiast.

De Statiegeldalliantie wil de Vlaamse overheid ertoe aanzetten om statiegeld in te voeren op plastic flessen en drankblikjes, die volgens onderzoek minstens 40% van het zwerfvuil uitmaken. Voor alle duidelijkheid: toetreden tot de alliantie betekent niet dat er straks statiegeld ingevoerd zal worden. Het is enkel een drukkingsmiddel om de zaak te bespoedigen.

“Oplossing om zwerfvuil een halt toe te roepen”

Schepen van Leefmilieu Elsie Desmet (CD&V) legde uit hoe de Statiegeldalliantie drie zaken vraagt aan de hogere overheid. “Vooreerst een structurele oplossing voor de vervuiling door plastic drankflessen en drankblikjes op straten, bermen, stranden, rivieren en in de zee”, zei ze. “Ten tweede een eerlijke oplossing voor het zwerfafval door de kosten ervan weg te halen bij de burgers en de lokale overheden en het verpakkende bedrijfsleven ervoor verantwoordelijk te maken. En ten derde een écht duurzaam, circulair model voor het beheer van grondstoffen.”

De fractie Groen toonde zich enthousiast over de toetreding van Torhout tot de alliantie. In januari 2018 had gemeenteraadslid Bertrand Vander Donckt het stadsbestuur daar al toe opgeroepen en vorige maandag herhaalde diens collega Ruben Vangheluwe die vraag.

“Winstgevend om over de Franse grens te rijden”

Toch bleek lang niet iedereen in de gemeenteraad fan van de Statiegeldalliantie te zijn. “Op zich ben ik niet tegen het principe van statiegeld”, reageerde onafhankelijk raadslid Koen Sap. “Maar ik snap niet dat wij als politici via een externe organisatie moeten druk uitoefenen op de hogere overheid. Alsof zoiets niet rechtstreeks zou kunnen! Er is trouwens sprake van 25 cent statiegeld per flesje of blikje. Als dat klopt, lijkt het me heel winstgevend om dagelijks met een bestelwagen naar een grootwarenhuis over de Franse grens te rijden, die vol te laden met kleine waterflesjes tegen 14 cent per stuk en ze dan in België in te leveren. Daar valt flink aan te verdienen. Ik vrees dat die hele Statiegeldalliantie totaal niet realistisch is, vanwege geen deftig uitgewerkte plannen. Dus zal ik tegenstemmen.”

“Statiegeld zal tot hogere prijzen leiden”

Ook Ward Baert (N-VA) reageerde in die zin. “We hebben er binnen het bestuur van onze partij lang over gepraat en het is een ‘ja, maar’ geworden”, zei hij. “Een ja, omdat je gewoon niet tegen statiegeld voor blik en plastic kunt zijn, want alle baten helpen. Maar sowieso betreft het hier materie die niet thuishoort in de gemeenteraad. Dit is het werkterrein van de hogere overheid. We moeten ons boekje niet te buiten gaan.”

“En er is meer. Dat statiegeld een écht duurzaam, circulair model voor het beheer van grondstoffen teweeg zal brengen, is naïeve dromerij. We weten toch allemaal hoe het er in de wereld van de economie toegaat. Aan winstmarges van grote bedrijven wordt niet geknabbeld. Stijgende productiekosten leiden tot hogere prijzen. Dus zal ons blikje of onze fles duurder worden. En wie zal de kosten voor de inzameling moeten dragen? De buurtwinkel om de hoek wordt er de dupe van. Kortom: het is niet alles goud wat blinkt. Verwacht geen wonderen van statiegeld. Blijf inzetten op handhaving via camera’s en serieuze boetes voor sluikstorters.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.