Leefbaar Varsenare protesteert tegen bouwproject Oude Dorpsweg“Zo krijgen we weer tunneleffect”

Servaas Sierens van Leefbaar Varsenare aan het bewuste punt op de Oude Dorpsweg.© WK
Servaas Sierens van Leefbaar Varsenare aan het bewuste punt op de Oude Dorpsweg.© WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Leefbaar Varsenare laat opnieuw van zich horen, ditmaal over een bouwaanvraag die volgens de actiegroep het open, uitnodigend gevoel bij het binnenkomen van het dorp hypothekeert. “Drie hoog tot tegen het voetpad: zo creëer je een tunneleffect zoals verderop in de Oude Dorpsweg ook de fout is gemaakt”, zegt Servaas Sierens.

Leefbaar Varsenare is een groepering van buurtbewoners die waakt over de leefbaarheid van het dorp. Ditmaal staat volgens de actiegroep het open zicht bij het binnenrijden van het dorp op het spel: projectontwikkelaar Immo Plus wil er ter hoogte van de Oude Dorpsweg 47, op het kruispunt met de Zandstraat, tot tegen het trottoir gaan bouwen en dat zou te veel ingrijpen in het straatbeeld. “Door zo dicht tegen de straat aan te bouwen, gaat men verder in de lijn van het middelste gedeelte van de Oude Dorpsweg waar in het verleden dezelfde fout werd gemaakt. Het tunnelgevoel dat daar gecreëerd werd, willen we hier kost wat kost vermijden”, zegt Servaas Sierens.

Verstoring ruimte

Met het ontwerp dat nu op tafel ligt, zou de ruimtebeleving ook in dit deel van de Oude Dorpsweg volgens Sierens ernstig verstoord worden. “In dit deel van de straat is het merendeel van de huizen nu iets achteruit gebouwd, waardoor de straat een open gevoel heeft behouden. Dat nodigt uit om het dorp binnen te komen. Ter vergelijking: Residentie Christoff bestaat ook uit drie volle bouwlagen, maar ligt wel een zestal meter van de rooilijn, waardoor de impact in het straatbeeld veel minder is. Het is ons dus niet zozeer om de bouwhoogte te doen, wel om de inplanting van het project: we willen het gewoon goed ingepast zien in het geheel van de straat”, aldus Sierens.

Problemen mobiliteit

Bijkomend stellen er zich volgens de actiegroep ook mobiliteitsproblemen. “Waar men vorig jaar nog in de verkeerscommissie én de gemeenteraad een zebrapad tegenhield in deze bocht omwille van te gevaarlijk, gaat men er nu wel een garage toestaan. Het uitrijden uit deze garage lijkt ons op die plek tien keer gevaarlijker dan een zebrapad tien meter verder. Door de knik in de straat, heb je op die plek immers totaal geen zicht op tegenliggers, en er is ook veel busverkeer. Dit lijkt dus echt niet doordacht”, klinkt het.

“Varsenare is een levende gemeente en hier moet toch iets meer kunnen” – Schepen Frank Casteleyn

Tot slot baart ook de inkijk het comité zorgen. “Door de haakse inplanting van het gebouw, kijkt men vanuit de appartementen en balkons recht de tuinen van de buren in. Hier waren mogelijks het appartementsgebouw en de eengezinswoning beter van plaats gewisseld”, aldus Sierens. De actiegroep maakte in februari al zijn bezorgdheden over aan de bouwheer. “Jammer genoeg hebben ze er niets mee gedaan, en stapt de gemeente erin mee. Dit toont aan dat er ondanks voorgaande dossiers nog steeds geen visie is omtrent de verdere ontwikkeling van ons dorp. In dit geval hadden we dus liever een afbouw van het bouwlint gezien, en vooral een teruggetrokken bebouwing waarbij eventueel de Smissebeek opgewaardeerd kan worden die een eindje verder bovengronds komt. Het zou voor de gemeente een unieke kans zijn om hier in functie van een goede waterhuishouding de bedding ook deels weer open te maken”, besluit Sierens. Hij verwijst naar de wateroverlast die vorige zomer grote delen van de Zandstraat blank zette.

Huiswerk overdoen?

Via de website www.leefbaarvarsenare.be wordt een ontwerp van bezwaar ter beschikking gesteld tegen de omgevingsvergunning voor het bouwproject. Het openbaar onderzoek loopt nog tot 24 april. “Na die termijn gaat het dossier naar het schepencollege, en als dan blijkt dat er effectief te dicht tegen de straatkant zou worden gebouwd, zal de ontwikkelaar zijn huiswerk moeten overdoen. Zo’n bouwproject moet inderdaad meegaan in het straatbeeld”, reageert schepen van Ruimtelijke Ordening Frank Casteleyn.

Wél visie

Anderzijds is hij het er niet mee eens dat er geen visie is. “Op heel het grondgebied Jabbeke is een bouwhoogte van maximum drie lagen toegelaten, terwijl dat in andere residentiële gemeenten zoals Oostkamp tot acht of zelfs negen bouwlagen is. In Stalhille mogen er géén appartementen gebouwd worden, maar Jabbeke en Varsenare zijn levende gemeenten en daar moet er toch wel iets meer kunnen. Waar kunnen jonge gezinnen anders nog betaalbaar wonen in onze gemeente? We zijn al die bepalingen nu trouwens per gemeente in een verordening aan het gieten. Het is een beetje voorbarig om te stellen dat er geen visie is”, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier