Kartel wil fietsstraat weg in Noorderlaan

Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.
Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.
Redactie KW

Michiel Vandewalle van oppositiekartel N-VA/Open VLD vraagt dat de stad dringend werk maakt van een volwaardig fietspad in de Noorderlaan in plaats van een fietsstraat. “Fietsers die moeten dienen als buffers, dat is heel onveilig”, stelt het raadslid. Ook tijdens de vorige legislatuur stelden de oppositiepartijen precies hetzelfde voor.

Het systeem van de fietstraten werd enkele jaren geleden ingevoerd met de bedoeling in het stadscentrum voorrang te geven aan fietsers, het verkeer af te remmen en het doorgaand verkeer te weren. Ook de Noorderlaan inclusief de stationsomgeving is een fietsstraat. Het is dagelijks een van de drukst bereden wegen rond het centrum, zeker omdat honderden jongeren er naar de diverse scholen fietsen. In principe rijden zij in alle omstandigheden voor de autobestuurders en chauffeurs, die dan de nodige afstand houden en aan heel trage snelheid afgestemd op de fietser voor hen rijden.

“Dit is zeker in de omgeving van het station een bijzonder onveilige situatie voor de fietsers. Dat moet anders”, aldus Michiel Vandewalle, die tijdens de gemeenteraad van mei de vraag stelde. “Het kan niet dat je fietsers eigenlijk als afremmers van het verkeer gebruikt. Dat is zo in de Stormestraat, de Markt, de Stationsstraat en de Noorderlaan waar zelfs geen fietssuggestiestrook werd getrokken. Fietsers moeten er voor de voertuigen rijden. Kun je dat veilig noemen? Tijdens de spits zijn er heel wat die vanop het brede voetpad aan het station zich in de verkeersstroom mikken. Wij willen dat een deel van die brede ruimte voorbestemd wordt voor de fietsers en dus een fietspad wordt. Het stadsbestuur had dit in zijn mobiliteitsplan moeten opnemen. Maar dat is niet gebeurd. Nu willen wij daar verandering in brengen. De voorbije jaren zijn er toch enkele ongevallen gebeurd, wat verderop zelfs een dodelijk.”

Belangrijk is ook dat zowel Aldi als Colruyt in de Noorderlaan een filiaal hebben. Beide worden druk bezocht en ook beleverd. “Dat is extra verkeer”, haalt Michiel Vandewalle aan.

221 lijnbussen

Schepen van Mobiliteit Philip Himpe (CD&V) merkt op dat bij de bespreking van het ontwerp voor de herinrichting van de Noorderlaan alle partijen akkoord gingen met smalle rijwegen voor gemengd verkeer. “Op die plek verandert de fietsstraat niets aan de zaak. De smalle rijwegen laten niet toe dat voertuigen fietsers voorbijsteken. Het is er overigens ook 30 km per uur. Zelfs voor de herinrichting was dat al zo.”

“Nog belangrijker is dat sinds de herinrichting er 35 procent minder ongevallen werden genoteerd”, gaat hij verder. “Over de verkeersintensiteit hebben wij geen recent cijfermateriaal, onder andere van en naar Aldi en Colruyt. Wel passeren er dagelijks 221 lijnbussen.” (Jan Decock)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier